Работа с деца със
заекване
Заекването в детска възраст е нормално състояние, когато е
временно – т.н. развитийно заекване. То обикновено преминава за няколко месеца,
когато речта бъде добре усвоена. За съжаление, съществуват и други видове
заекване, които ми се иска да дискутирам основно в тези редове: т.н.
хередитарно и неврогенно заекване. Първото е наследствено – когато някой от
родителите или в генограмата се наблюдава присъствие на този синдром. За
неврогенно се смята заекването, при което присъства мозъчна база, тоест промени
и дефицити в пътищата на процесиране на лингвистичната обработка в мозъка. При
хередитарното заекване се наблюдават мозъчни промени, но неврогенното заекване незадължително
е хередитарно. Цялостната етиологична картина на този синдром засега не е
известна, поне що се отнася до лимитите в разбиранията на т.н. твърда наука.
Семейна система
Една от психотерапевтичните насоки при работата с деца със
заекване, е изследване на и повлияване на семейната система. Независимо от
какъв вид е речевата неплавност, някои фактори във възпитанието на детето и
родителските взаимоотношения, могат както силно да спомогнат на речевата
плавност, така и да я влошат.
Кои са зловредните в
случая психогенни фактори?
-
Чести скандали между родителите.
-
Твърде авторитарен, деспотичен, свръхизискващ,
непредсказуем или амбивалентен родителски стил на възпитание.
-
Директно нетолериране на речевите блокове на
детето и вменяване на вина.
С родителите се провежда консултация, а ако е необходимо и
колкото са нужни на брой терапевтични сесии, в които се анализира, но и работи
фокусирано върху взаимоотношенията им и начина им на общуване с детето.
Конкретно се настоява за забавяне на речевия темп и скорост на говорене както с
детето, така и помежду им. Детето автоматично копира родителската реч и
забавянето на говора им, съчетано с адекватно възпитание и отношение към
заекването му, влияе силно положително върху говора му.
Пряка работа с детето
Както и при други неврози в ранна възраст, с детето се
работи през игри, рисунки, приказки, моделиране, през тялото. Каквото и да се
прави в случая, е важно терапевтът да говори много бавно, ползвайки техниките
на говора, които се ползват в логопедичната терапия – леко провлачване на
ударената гласна, паузи между думите и др. Това прави гласа мелодичен, внушава
сигурност и спокойствие и кара самия детски говор да се забави и подобри.
Основната психотерапевтична работа е насочена към изграждане на доверие между
двамата, което детето интернализира като доверие в самото себе си.
Хипнотерапия в
работата с деца със заекване
Моят опит в работата с деца с различни невротични състояния
ме води до заключението, че един прекрасен метод за повлияване на състоянието
им, е хипнотерапията. Децата със заекване не са изключение. Хипнотерапията може
да се ползва чрез недиректните внушения на приказките и метафорите на
разговорната, Ериксонова хипноза, както и във вида на класическата хипноза.
Колкото по-малко е детето (с хипнотерапия се работи при деца над 4-5 год.),
толкова по-преки могат да бъдат внушенията. Освен метафори и аналогии (през
приказки, измисляни от терапевта), в които се цели пренос на състояние, се
ползват стандартните нлп и когнитивни хипнотерапевтични техники:
десензитизация, пренос, сваляне на модел, обуславяне на нов речеви навик,
замах, визуално сливане, претоварване на работната памет и директен достъп до
дългосрочната памет/ несъзнаваното... Директната работа с речта се комбинира с
по-цялостната работа върху изграждането на по-високата детска самооценка.
Наблюденията ми показват, че работата с детето със заекване
е от изключителна важност за оформяне на плавната му реч. Липсата на такава
работа е като пасивно отношение към горящ огън – може да загасне, но е твърде
възможно и да причини пожар. Тоест, ако заекването персистира и родителите не
вземат мерки, съществува висока вероятност то да се хронифицира, да се превърне
в част от процедурната памет на детето. Самото заекване става повод за
пораждане на социална тревожност. Тя на свой ред влошава речевата плавност –
тоест, поражда се порочен кръг. Разбира се, излизането от него е възможно и в
по-късна възраст, но с далеч по-големи усилия и за много по-продължителен
период, чрез комбинация от психотерапия и речева терапия.
Орлин Баев
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Здравейте, приятели! В случай, че желаете да ми зададете въпрос и очаквате отговор, моля пишете ми тук в коментарите!