„В окултната наука се изискват от учениците няколко условия,
сили. Най-първо ученикът трябва да има не само силна воля, но и благородна,
устойчива и разумна воля. Защо му е такава воля? – Няма ли такава воля, той не
ще може правилно да прояви силите, с които действа; има ли тази воля, всяка
сила, която ще прояви той, ще представлява един чук, употребен разумно на
своето място и време. А вие знаете, че всеки чук може да произведе своя ефект
само в една разумна и силна ръка. Иначе някой може да вземе този чук от ръката
ти и с него да ти разбие главата. Чукът или каква да е сила в ръката на слабия
човек е в негов ущърб. Ние виждаме това и в съвременната култура. Мнозина хора,
на които умовете не са приготвени, като добият малко знания, не могат да ги
използват и това знание вече е в техен ущърб. Ето защо вие трябва да се
стремите да разширявате съзнанието си и чрез него да калите волята си – да бъде
силна, устойчива и разумна. Имате ли такава воля, вие ще я прилагате за
изправяне на своите минали погрешки. Всички имате погрешки, лични и
наследствени, които трябва да изправите. Някои от тия погрешки се виждат, някои
не се виждат; някои се знаят, някои не се знаят. Вие трябва постоянно да
работите върху себе си с волята си, както един скулптор постоянно работи върху
своята статуя, защото от тази работа зависи благото на вашия живот. За да
прекарате един разумен живот на Земята, за да бъдете по възможност щастливи,
трябва да имате силна воля. Силна воля пък е разумната воля.
“Ще ме питате: „Как можем да уякчим волята си?“ Ще ви дам един умствен начин за уякчаване на волята. Например страх ви е от мечка. За да се калите, не трябва да отидете в гората, да ви срещне някоя мечка, че да изгубите и ума и дума, но ще си представите мислено, че мечката иде у дома ви. Вие ще си представите, че я гладите по главата. При този опит страхът, който се поражда естествено у вас, започва постепенно да се възпитава.
После, направете друг опит. Страх ви е от сиромашия. За да надделеете този страх, представете си, че сте богат човек, че имате на разположение десет милиона лева, замък, къща, градина, но започвате постепенно да губите това-онова, докато станете последен голтак, без пет пари в джоба. При това положение стремете се да бъдете спокойни между хората, да не губите равновесие. Ако не можете да правите тия опити, тия маневри мислено в живота си, то като се сблъскате с действителния живот, няма да издържите, ще се уплашите. Военните правят такива маневри преди война, та като се отвори някоя война, да бъдат подготвени. Ето защо и окултният ученик трябва да прави ред маневри, за да кали волята си. Прави такива умствени маневри срещу това, от което най-много те е страх.
Трети опит. Вие се гневите много. Как ще въздействате върху този гняв? Ще си представите мислено, че дохожда някой у дома ви и ви обижда. Вие сега ще се стараете да не се разгневите. Тия упражнения, тия маневри са много приятни. Вие ще ги правите, когато нямате друга работа. След като сте учили днес два-три часа и сте се уморили, ще иждивите двадесет минути или половин час най-много за такова едно упражнение. След това ще се почувствате освежен, като че сте придобили нещо. Препоръчвам тия упражнения на всички, защото те са много ефикасни. И без това в живота ви ще се явят много спънки и мъчнотии, а по този начин поне ще ги посрещнете по-спокойно. С тия маневри ще бъдете подготвени, та като дойдат тия случаи в живота ви, ще знаете как да постъпвате.
Четвърти опит. Да кажем, че ви е страх от змия. Как ще премахнете този страх? – Ще намерите някъде една умряла змия и ще я хванете с ръка. Ще я подържите малко, ще я погладите, докато свикнете с нея. След това ще се опитате да уловите някоя жива змия. По този начин ще добиете известна опитност.
Въпрос: Ами ако ни ухапе?
Вие ще вземете един чатал, ще я натиснете с него по главата, ще я погладите по тялото и после ще я пуснете. Ще Ă кажете: „Аз съм малко страхлива, искам да се каля в страха, затова правя този опит.“ Тъй ще каже ученичката, която иска да се калява, но същото ще каже и ученикът – и той ще признае, че е страхлив. Този опит ще направите първо умствено, защото когато човек дойде до положителните опити, трябва да бъде много внимателен, за да не пострада. Змиите са много пъргави, затова и човек трябва да бъде много сръчен, за да се запази от тях. Змиите са хитри, но не дотолкова, колкото вие си мислите.
Тия упражнения, които ви давам, действат благотворно върху човека и служат за каляване на мисълта. Някои от вас се плашите от паяк, други – от мишка, трети – от жаба, и т.н. Правете тия маневри, за да надвиете страха. Дойде ли ви някоя отрицателна мисъл, правете тия упражнения.
Казвам: вие трябва да правите разлика между вашето естество и вашето съзнание, т.е. вашето Аз. В естеството на човека има много неорганизирана материя, т.е. много сили, управлението на които не зависи от вас. Има някои прояви, които са волеви и зависят от вас; има обаче някои действия във вашия организъм, които не са волеви и не зависят от вас. Как се наричат тия действия?
Отговор: Автономни.
Например биенето на сърцето не е волеви акт. Та когато кажем, че можем да направим някои неща, подразбираме, че те са волеви действия, а когато кажем за някои неща, че не можем да ги направим, подразбираме действия, които не са волеви. Например, ако ви кажа да пренесете Витоша от едно място на друго или да прехвръкнете от Земята на Месечината, тия неща са невъзможни за вас. Но в даден случай има неща, възможни за вас. При сегашните условия, когато говорим за воля, трябва да знаем, че има един кръг на действия, които са възможни – значи те са волеви движения. Но има и един външен кръг на действия, които засега са условни и не зависят от нас – те не са волеви движения. Тъй щото, когато говорим за волеви действия, разбираме тия, които са под контрола на нашата воля. А тия, които не са волеви действия, те са под контрола на чужда воля, под контрола на чужди същества, които седят по-високо от нас – и те от своя страна се подчиняват на други същества. Ангелите например, които седят по-високо от нас, разбират законите на растителното царство, но не разбират живота и законите на животинското царство. Един ангел не може да направи една коза например. Туй изкуство владеят архангелите. Тъй щото, всички същества имат свой район на действие според своята разумност и възможност. Разбира се, дейността на ангелите във връзка с тази на човека е по-обширна, но в сравнение с тази на по-висши от тях Същества е ограничена. Следователно, като завладеем всички волеви действия, всички сили, които са вложени в нашето естество, тогава ще пристъпим и към възможностите на външния кръг. В окултната наука съществуват ред разумни методи за проява на волевата сила у човека.
Направление на енергиите, МОК, 4 януари 1925 г. "
Съвременната когнитивна наука рядко ползва думата воля.
Най-близкият еквивалент е мотивацията. А един по-разговорен термин –
намерението, също резонира силно със смисловия заряд на понятието воля. Ще ги употребявам равнозначно, въпреки че
волята е по-всеобхватно понятие. В масовата представа, волята е равна на
някакво жестоко напъване. Дори при представата за воля, човек неволно притаява
дъха си, незабележимо пристяга корема и врата си, сякаш готов да тегли ярем.
Воля обаче означава свобода. А свобода не може да има там, където няма любов и
мъдрост. Учителят говори в тази посока –
за да прояви воля, а не его инат, в здравото усилие е нужно да присъства мъдро
разбиране и блага обич към промяната. Именно към промяната, тъй като в живота
застиналостта бързо се превръща в заблатяването на деградацията, а развитието
изисква постоянно следване на здраво волево усилие. Да, има усилие, но идващо
от посоката на сърдечната мъдрост и благословено от присъствието на любящия
смисъл! Това именно усилие е основното, което води психотерапевтичния процес
към следване и научаване житейските и характерови уроци, вложени в невротичното
състояние, върху което се работи. Мотивация! Липсва ли устойчиво присъстваща
вътрешна мотивация, идваща от решителното намерение за промяна, никакво реално
случване на терапевтичен резултат не е възможно в стратегически устойчиви
времеви параметри. Външната мотивация и вдъхновение, придавани и възпламенявани
от терапевта служат единствено за разгаряне на самостойната вътрешна мотивация,
воля за растеж и промяна в пациента. Тази същата вътрешно локализирана
мотивация, е тази, която при присъствие на познание за учения урок и подходяща
посока и смирено обикване на преживяваната трудност, е силата, която придвижва
зависимостта, тревожното, афективно или соматоформно разстройство до здраво психосоматично
функциониране!
Следващите цитати от Учителя могат пряко да бъдат съотнесени към принципите на психотерапията. Въображаемият постепенен или директно имплозивен сблъсък с най-страхуваните ситуации в когнитивната наука се наричат съответно систематична десензитизация и излагане на стимули с превенция на отговор (наводняване). Ползва се принципът на парадоксалното намерение, добре описан в различни школи на психотерапията - например в логотерапията на Франкъл, както и в краткосрочните терапии и поведенческата терапия. В началото се практикува въображаемо, във водена визуализация (хипнотерапия, нлп), след което ин виво, в ролеви игри, психотеатър и поведенчески експерименти в реална среда. Извън главните похвати, Учителят говори и за промяна на отношението от бягство (avoidance behavior), в смирено, любящо приемане на страхуваното. Принципът и следващите от него многобройни хипнотични, медитативни, когнитивно поведенчески, психотелесни и т.н. многобройни техники, са приложими както при работа с монофобии, така и при тревожни разстройства, зависимости, гняв. При тревожните р-ва, след структуриран анализ на характеровите, автобиографични заложености, се установява, че зад външните маладаптивно компенсаторни защитни механизми, лежи тревожността на характерови базисни вярвания. Във водена визуализация/ транс, а впоследствие и в ролеви игри и поведенчески експерименти, тези вярвания се адресират чрез подходящо насочена работа по досег с тях и преобразуването им до адаптивни вярвания и афективна самоувереност.
При зависимостите винаги присъства т.н. орална компонента,
характерово прилепване, идващо от базисни вярвания за липса на автономност и
липса на самостоятелно справяне и самостойност. Тези вярвания продуцират
тревожност, която често се облича с тъга и още по-външен афективен слой от
псевдо защитен гняв. В основата отново лежи страха и основните когнитивни принципи
за преработката му, към които и Учителя и съвременната наука водят, важат с
пълна сила, макар и работата да е много по-изискваща и от двете страни
(терапевт и пациент), дълбока и по-продължителна от тази при тревожните
състояния.
Учителят споменава и справянето с маладаптивния гняв. Както
споменах, външният гняв често прикрива тъга, а на още по-дълбоко психично ниво,
страх! Работата с него започва чрез осъзнаване на тревожно наситените програми/
убеждения зад него, когнитивната им, а в последствие визуална и актуално поведенческа
преработка!
Колко преки аналогии
между съвременната, резултатна психотерапия и думите на Учителя могат да бъдат
намерени в словото му! А ги е казал още в зората на съвременната психотерапия,
при това не като резултат от обучение в психотерапия, а на базата личен опит и
жива, извираща от допира му до безкрая мъдрост!
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Здравейте, приятели! В случай, че желаете да ми зададете въпрос и очаквате отговор, моля пишете ми тук в коментарите!