Регресивната хипноза
като психотерапевтичен инструмент
Тренинг, организиран от Българска Асоциация по Клинична Хипноза и Комуникация
Тренинг, организиран от Българска Асоциация по Клинична Хипноза и Комуникация
Чарлз Каруана, психоаналитик (обектни отношения) и клиничен
хипнотерапевт, създател на курс по регресивна хипнотерапия.
Чарлз Каруана: „В този двудневен курс не ви уча да бъдете
регресионисти, а ви предоставям още един психотерапевтичен инструмент!“
Двудневен интензивен
курс
„Не ползвам power
point, тъй като обичам да комуникирам с вас без технически посредници,
директно!“ Чарлз Каруана
Минималното ползване на power point и пр. спомагащи
материали, като условие за грабване на вниманието и поддържане на интензивна
двустранна връзка и синхрон с публиката, в контраст с дидактичното преподаване
и повърхностните, форматирани, business
like презентации. Добрият презентатор фокусира вниманието върху себе си,
върху собствения си чар. Дори да има ползване на помощни материали, то е
минимално, единствено като „закотвяне“ на ума, докато грабването на вниманието
наситено се поддържа от качествата на лектора. Наблюденията ми от добри
мотивационни говорители, както и собственият ми подход в презентирането силно
потвърждава тази теза.
Възрастова регресия
Идеомоторна, предварително договорена комуникация в хипноза
– повдигане на пръст за да и за не. Ползване на EMDR и целия спектър от хипнотични техники при
преобразуване на травмите, до които е достигнато при възрастовата регресия.
При регресия имаме регресираната настояща личност и
личността от времето, към което е регресирано. Изследва се взаимодействието
между двете субличности – съзнателната и от спомена. Съществува ли доверие в
едната и другата посока. Какви са печалбите на травмираната субличност (secondary gains) от
поддържане на тревожността и как те могат да се задоволят адаптивно. Разговор и
взаимодействие между двете, търсене на кооперация и решения. Промяна на
емоционалната настройка от травматично болезнена, в мъдро учене и израстване.
Ползване на помощни техники: филмова техника (дисоциация), замах, визуално
сливане, спечелване на доверието и повеждане на субличността, помощ от сигурен
човек, свръхсъзнателни същности, молитва, активно въображение, ериксонова
лингвистика, майндфул нагласа, сваляне на модели, проследяване и работа с
енергията, eft, пренос
на отношение, систематична десензитизация, излагане на стимули с превенция на
отговор и т.н. и т.н.
Регресия в хипноза/ транс и регресия в разговорна хипноза.
Ползване на познанията от анализата за психодинамиката, защитните механизми,
трансфера, психичния поток. Еволютивната психология – възпитанието, отношенията
родители – дете, помежду родителите, родителите и другите, като аз-аз, аз-ти и
аз-ние/ те отношението в самия човек. Възрастовите фази и преминаването през
тях – психични заложености, характерово сформиране и динамика между характерови
черти и маска/ персона. Ползване на трансфера и контратрансфера в регресивната
терапия.
Анализата като естествена работа с регресивното връщане към
травматични паметови следи и работата с тях. В това отношение Чарлз Каруана
прави пробив в повече от столетие поддържания изключително невеж мит,
противопоставящ хипнозата и психоанализата. Анализата сама по себе си може да
бъде видяна като хипнотична, трансова техника, а познанието ѝ активно ползвано
в коя да е психотерапевтична модалност и по-конкретно в регресията!
Работа през регресия в паметовите следи и психотерапевтична
работа с базисните убеждения сега – няма противоречие. Всъщност миналото също е
сега, не някъде другаде – спомените са тук и сега. На практика всяка
терапевтична модалност е условна – всеки пациент и сесия са уникални, а
ползваната методика е нужно да е далеч надхвърляща квадратното мислене и
каквито и да е коловози, но работено през интуитивен синхрон с човека и съдбата
му в момента.
„…където и да отидеш в това приятно състояние на релаксация,
моят глас ще бъде с теб, карайки те да се чувстваш сигурна и защитена…“
Стандартна индукция à
Задава се целева възраст, свързана с дадена психотравмена проблематика (в
предварителния разговор това се установява) и постепенно се преминава назад
през годинитеà
ако изникне друга ситуация, изискваща работа, гъвкаво се насочваме към нея à или пациентът говори,
или сме договорили знак (повдигане на пръст например), който дава като
индикация. По-добрият вариант е разговорът (пациентът в това състояние говори
простичко, с минимално усилие, не от логика, а преживелищно), но и
идеомоторната сигнализация се ползва понякога à
когато се обработи травмата, отново плавно се прогресира до настоящата възраст.
Възможно е и директно пренасяне в дадена възраст и
преживяване когато синхронът терапевт – пациент е дълбок и емпатиен. Разликата
между ритуалното регресиране със затворени очи и разговорната хипноза е
преливаща се. Понякога самият пациент регресира рязко до много ранна възраст,
при което се обработват първо ранните преживявания, след което по-скорошните.
Целеви са началните, коренни залагания на дадени негативни убеждения и
преработката им.
Терапия на частите/ субличностите – една част от теб
(съзнанието) иска да намалиш храната, но друга (подсъзнанието) иска да си
хапнеш изобилно…
„Не промотирам регресивната терапия като самостоятелен метод – не е за всички
случаи и казуси. Тя е инструмент от „кутията“ с психотерапевтични инструменти!“ Чарлз Каруана
Регресия в минали
животи
Регресията в минали животи – въпреки научната си
противоречивост, когато води до практически терапевтични резултати, ползването
ѝ е повече от оправдано. Психотерапията е приложна дисциплина, търсеща
конкретни лечебни резултати, утилизираща, а не противопоставяща се на
вярванията на пациента. Когато човек вярва в прераждането, това му убеждение се
ползва с терапевтични цели.
Регресия в минали
животи:
-
след възрастовата регресия (класика);
-
директно, през червеев тунел, през магично
огледало (метафори);
-
повторяемо сугестиране на думичката минало, като
насочващ вниманието и енергията на съзнателността ти вектор към минал живот;
-
след прогресия, след момента на освобождаване от
физическия скафандър (т.н. популярно смърт);
-
твоето специално място, защитено и сигурно,
нулева скорост, откъдето можеш да се отправиш към предишен живот директно или
към бардо и след това;
-
от травма, проследена в ранните години, но
очевидно водеща още по-назад, в минал живот; питане на подсъзнанието за
проблема, причината и посоката на разрешаването му.
-
коридор между измеренията и животите, една от
вратите като че ли те привлича и чувстваш, че искаш да я отвориш – целево случване
– минал живот, бардо, автобиографично или на предците (генограма, родословна
памет) минало;
-
бардо (между физическите животи)– старейшини,
подкрепящи ангели, водач, гроздът от души, училище, духовна библиотека,
чистилище и преработка на страховете; нива на небесата, от форменост към
абстрактна принципност (от рупа към арупа), атма, буддхи, манас – Ти самият в
света на реалността… Книгите на Сведенборг, Учителя Беинса Дуно (Петър Дънов),
Ани Безант, Чарлз Ледбитър, Майкъл Нютън и пр. като добри помагала, даващи представа
за процеса
-
метафори за минали животи, виждани от
състоянието бардо или директно: броеница, в която всяко зърно е преживян живот; страници от книга; външни песъчинки
от вътрешна мандала; листенца от лотоса на душата/ буда природата ти; папки;
живи дискове/ цифрови записи от хард диска и процесора на същността ти; житни
зрънца в житницата на духа ти; театрални роли в духа на режисьора, ти самият; филмови
характери в наблюдателя на духа;
Няма как да има научни доказателства за прераждането при
сегашното ниво на науката и методологията ѝ.
Ползването на
регресията е оправдано от:
-
Приложността и практическите ѝ психотерапевтични
ефекти.
-
Обяснявана е научно чрез конструктивните
свойства на паметта – лечебна фикция; чрез достъпа до личното и колективно
несъзнавано и конкретизирането на информацията до предварително съществуващо и
очаквано обяснение (предишен живот).
-
Някои учени предлагат обяснение за действеността
на регресията чрез лечебната сила на отговора на въпроса „защо“, на намирането
на причините за дадено настоящо преживяване, както и на преобразуващата
способност на стимулираното въображение.
-
Утилизиране на вече съществуващите вярвания на
пациента в клинично-терапевтична посока.
Когато се практикува хипноза последователно, тя става все
по-дълбока. При метода на фракционирането,
това се получава по-бързо. Затвори очи… отвори очи… затвори очи, позволи
потъването да бъде дори два пъти по-дълбоко… отвори очи… позволи дори още
по-дълбоко да се отпуснеш… отвори очи à вече е сънен дори с отворени очи – прави се,
докато не може да отвори очи à
тогава се задълбочава още транса и се продължава с целевата работа. Добър метод
е при страх от хипнотичното състояние, при трудно отпускане, при сексуални
разстройства (свързани със симпатиков свръхконтрол).
Ролята на преките внушения, на директната хипноза – при
объркан, много тревожен и силно напрегнати пациенти, нуждаещи се от директни
насоки и команди.
Силното фокусиране води до хипнотичен транс, моноидеизъм –
гама мозъчна честота. От него постепенно се преминава в релаксирано трансово
състояние – алфа и тета мозъчна честота.
Според по-широките разбирания за живота, ние сами планираме
и избираме в кой род и при кои родители да се въплътим, за да се случи и отработва максимално личната ни карма.
Свръхсъзнанието като потенциала на душата, Азът
ни. Свръхсъзнанието извлича в себе си и подсъзнателния опит. Подсъзнанието е
свързано с биографичната памет, родовата памет и спомените от предни животи.
С тежките травми, за разлика от характерово обусловения
невротизъм, се работи по-меко, дисоциирано и плавно. След прогрес в тази
работа, подходът става по-фокусиран в решения.
Продължителност на една сесия регресия, според опита на Чарлз: между 1.5 до 3 часа.
Семейни констелации и
хипнотична регресия
Констелациите изследват родовата памет, а регресията
автобиографичната памет, състоянието между физическите животи и миналите
животи. Душите обаче се прераждат в дадена родова верига, която точно да
отговаря на кармичните им заложености. Прераждането обикновено става групово,
така че семейните, родови и социални свързвания и преживявания отразяват точно
личната, групова и колективна карма. А само духовно дебилният би могъл да
мисли, че има случайности. Горните разсъждения поставят известна равнозначност
на работата с геномната памет и тази с предишните животи. Геномът ни се явява
конкретно проявление на кармата ни.
Същността ни въплътява единствено част от себе си във
физическия живот. Когато духът е стар и силен, въплътената част е значима, но
връзката и идентификацията със същността, са факт.
Евентуални грешки:
-
Твърде праймиращото, насочващо водене,
несъзнаваното случване на контрапренос и проективната му идентификация в
пациента.
-
Липсата на правене на разлика между
пожелателността на обикновеното въображение и актуалните спомени от минали
животи.
-
Липсата на чист, дисциплиниран и духовен живот
на водещия терапевт.
-
Опитът на терапевта да заведе пациента където
той самият не е стигнал.
-
Примитивната идентификация с физическото тяло,
нагоните, грубите емоции, чувствата, мозъчната памет и мисленето.
-
Непознаване на целия интегрален и холистичен
спектър от психотерапевтични методи и прийоми и възлагането на твърде високи
очаквания на регресията, ползвана като единствен метод.
-
Нехаризматичната неувереност на терапевта,
липсата на добър и пълен с доверие терапевтичен контакт; прекомерната
увереност, която не е стъпила на базата на психотерапевтичната връзка с целта
на лечебния процес.
Благодаря на Д-р Каруана за добрия тренинг, познанията и уменията!
Орлин Баев, зам. председател на БАККХ
Възрастовата регресия може ли да се използва за старт на лечението на хронични психосоматични заболявания като синдром на раздразненото дебело черво и болест на Крон? Вие извършвате ли такава?
ОтговорИзтриванеРепресивната хипнотерапия, тоест реструктурирането на спомените за ранните години и заложените в тях травматични вярвания, се ползва, да. Както и много други инструменти. По-важен от тях е ползващият ги терапевт и посоката, в която води помагането на самопомагането.
Изтриване