Страници

събота, 23 март 2019 г.

Мога ли от натрапливостите да полудея?

Забележка: Въпросите и отговорите в текста са част от дискусия в тема от рубрика "Психотерапевтични насоки онлайн", част от "Портал към съзнателен живот". 

.............................................................

Въпрос: Сега, като ме е страх натрапливо, че развивам психоза, вероятно със самите мисли мога да си я причиня? Мога да полудея, но само ако продължавам да мисля за това. Затова трябва да не мисля, но не мога да спра - страх ме е! 

ОтговорДори и ако го мислиш, връзка между мисленето и разболяването няма. Има обаче между това дали да живееш силно и красиво, или да подскачаш като невротична пуканка... И ние те обичаме и ти благодарим за красивата душа, която споделяш с нас! 

Въпрос: Тези натрапливи мисли опасни ли са?

Отговор: Не само, че не са опасни, но ти казват много за базисните вярвания зад тях. А тези вярвания са част от характера ти, по който имаш да работиш и надявам се, го правиш. Вярвания и автоматични процеси като "Твърде важно ми е какво ще кажат хората за мен", "Ако не контролирам --> ужас, провал, животът ме отхвърля, умирам!", "Неуверена съм --> завиждам", "Не си вярвам --> натрапливо предъвквам" и т.н. Доколкото знам, работиш с терапевт. Довери се, следвай процеса, участвай активно в терапията. Продължава толкова, колкото на теб ти е нужно. Терапевтката ти помага да си помогнеш, но не може, а и не трябва да върши твоя процес и твоята работа. 

Питаща: Аз съм неотказваща се, достойна съм, боря се много с тези мисли и няма да се откажа, ще ги преборя! 

Отговор: 1) Можеш да се приемаш едва ли не като героиня, която въпреки ужасната възможност да полудее (каквато присъства и при другите 8 милиарда популация...), жертвено се бори и е толкова изключително важна в борбата си... с вятърни мелници, носеща ѝ несъзнавано хистерично усещане (печалба) за спеиална, героична, справяща се... 


2) Можеш да видиш, че да си достойна и справяща се в случая означава да се довериш... на Бога, на съдбата си, на неконтролириемото от егото, но подвластно на любовта, която да оставиш да прегърне малките страхчета. Тогава се ражда истинското, смирено достойнство. 

Успехи, мило момиче - вярвам в теб, зрялата, смирено доверилата се, обичащата!

Въпрос: Аз направо "умирам" всеки път, опитвайки се да преодолея страховете си ,които са се вкопчили в мен с цялата си сила...

Отговор: Добра шегичка... Излиза, че страхът е нещо външно, атакуващо невинната жертвичка. Мислех си, че е продуциран от погрешното възприятие на собствените характерови вярвания, продуциращи нормални автоматични мисли, превръщани в натрапливи именно от невежата им интерпретация... Но сигурно съм се объркал, а боят със сянка наистина е чудна идея за увековечаване на едни нищо и никакви в началото, нормални мисли, превръщани от незнанието в натрапливости... 


Още малко и ще почнем да съжаляваме... Да, но съжалението не е нищо повече от страха "да не бъда и аз така" и няма нищичко общо с любовта. Затова предпочитаме да обичаме, докато сме безжалостни към невежеството. Ако хирурзите съжаляваха ненужното за организма, едва ли биха си вършили работата. Та така... 

Въпрос: На много места пише, че за да имаш шизофрения, трябва да си предразположен към нея генетично. Ако да кажем си предразположен към това забавляване, до каква възраст може да се отключи?

Отговор: Типично в късния пубертет, до средата на 20-тте. По-рядко по-късно. Когато е с по-късен онсет в жизнения цикъл, прогнозата за по-слаби епизоди и по-продължителни ремисии, е много по-добра. 

ВъпросИ защо човек с окр никога не може да премине в шизофрения?

Отговор: С или без невротично р-во, отключването на психоза не е свързана с наличието или липсата му. Различни състояния са. 


Тук нещо много важно, което умът на хората с натрапливи преживявания, бърка. Понякога в динамиката на психозата, се наблюдават прояви на окр или на друго невротично р-во. Тук логиката на окр мисленето обаче се проваля. Защото споменатата възможност няма нищо общо с отключването на психоза. Грешката в мисленето се нарича непозволено обръщане. Всички котки са земляни, следователно всички земляни са котки. Косатките са бозайници и плуват в морето. Следователно всички морски създания са бозайници и всички бозайници са океански жители. Всички мъже са хора. Следователно всички хора са мъже. Всички планети произхождат от слънцето си. Следователно всички слънца са планети. Иван го боли главата, защото има мозъчен тумор. Сега, щом мен ме боли главата, значи имам мозъчен тумор. В психозите могат да се наблюдават обсесивни идеации. Следователно окр води до психоза... 

........................


Орлин

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Здравейте, приятели! В случай, че желаете да ми зададете въпрос и очаквате отговор, моля пишете ми тук в коментарите!