Емоционалната
и социална интелигентност и зрялост и отношението на обществото към хората с увреждания
Положението на хората с увреждания в една държава може да бъде разглеждано като проективен тест, изразяващ дълбоки личностни и социални характеристики. Каква е ситуацията в България, как всеки от нас персонално се отнася и като цяло, как държавата ни подхожда към хората с увреждания?
·
Маргинализираното положение на хората с
увреждания в страната ни, обуславяно от дискриминиращия ги манталитет на
българина, отразен и на социално – административно ниво.
·
Липсата на социална и професионална интеграция
за тези хора.
·
Отсъствието в държавата ни на елементарен закон
за назначаване на асистенти на хората с трайни увреждания.
·
Подигравателно неадекватно ниските заплати на
социалните работници в сферата на уврежданията.
·
Стигматичното отношение към заекващите в
България и тоталното непознаване същността и проблемите на хората с тази речева
специфика.
Корелати между Конкретния Индивид и „Социалната
Индивидуалност”
- Човешката психика е сложна многомерна система от
взаимно комуникиращи психични структури и инстанции, намиращи се във
взаимозависимост и свързаност. Човешкият социум, подобно на индивидуалната
човешка психика, е изграден от сложна плетеница от социални структури,
институции и взаимнозависими системи.
- Общественият механизъм на практика е отражение от
сбора на индивидуалните съзнания на индивидите на този социум и е
подвластен на същите психични механизми, които ръководят индивидуалното
съзнание, проектирани в социалната сфера. Може символично да се каже, че
дадена социална общност – в локален, държавен или планетарен мащаб, представлява
един вид групов човек, с
неговите органи«институции,
психоенергетика«икономически
процеси и психически ръководни структури и техните движения«политическата
и юридическа структури и процеси. Ако продължа това сравнение,
комуникативните умения на личността биха били аналогични на журналистиката
и медийните функции в социален план, храносмилателната система би
отговаряла на земеделието и животновъдството и т.н. и т.н. Всяка функция
на индивидуалния човешки организъм има точна аналогия в социалния организъм
на т.н. от нас Групов или Социален Човек – Обществото.
- Това, което ни интересува в конкретния случай на
разглеждания от нас въпрос, са психичните структури на индивида и
аналогичните им социални еквиваленти. Ако асоциативните зони на
церебралната система корелират с висшите правителствени и правни
обществени структури, а старите мозъчни структури на подкорието – с
висшите чиновници в механизмите на Обществения Човек, то вегетативната
нервна система би била отражение на индивидуалната психика на обикновения
член на социума. Разбира се, корелати от подобен род могат да бъдат
детайлно прецизирани и разширени, но това е извън целта на тази статия. С
тези твърдения единствено онагледявам твърдението си, че обществените
структури на човешката социалност са съзнавана или несъзнавана проекция,
метафорично отражение на сумата от индивидуалните психофизични структури и
процеси на личностите, съставящи това общество.
Невротичността
на Съвременното Общество
и
Отношението към
Хората с Увреждания
- Съвременната психология е изключително богат в
ранообразието си букет от школи, много от които предлагат собствен топичен
и процесен модел на психичното функциониране. За целта на този материал ще
използвам единствено най-опростения модел на психодинамичната школа и
някои елементи от Аналитичната Психология. Горните школи разглеждат
човешката психика като постоянен взаимообмен между т.н. психични структури
на съзнаваното и несъзнаваното. Самосъзнанието, или „азът”, е основна
характеристика на съзнаваното, а несъзнаваното, или „То”, е психична инстанция, която включва в
себе си целия минал човешки опит във вид на инстинкти, нагони, както и все
още неексплорираните потенциални възможности на човешката когниция.
- Когато даден индивид не успява или не желае да
интегрира съзнателно даден стресиращ го факт, конфликт или процес, заедно
със заложените в него афективни (емоционални) компоненти, неинтегрираната
от аза психична енергия на съдържанието на конкретния конфликт бива
изтласкван в несъзнаваното, в „То” (Фройд), в „Сянката” (Юнг). Използвам
двете психични инстанции: „То” и „Сянка” еднозначно, тъй като по мнението
на мнозина авторитети в психологията, те са семантично идентични. На ниво
личностно функциониране подобно изтласкване е резултат на моралната цензура,
разбиранията, неумелия и некачествено проявен стремеж за контрол или
неумението за психоинтеграция на аза. Такава липса на съзнателност е
характерна за личности, склонни към невротичност.
- По същия начин, когато дадена обществена структура
не може или не желае да интегрира дадена нежелана обществена прослойка в
следствие на народо-манталитета си, кривите си разбирания и моралните си
комплекси за превъзходство, тази прослойка бива маргинализирана в
периферията на обществото, лишена от нормална икономическа адекватност,
социален обмен и професионална реализация. В случая визирам хората с
увреждания, но същият социален процес протича и в случая с малцинствата
например... Такова обществено „изтласкване” (по аналогия с идентичния
психичен процес на индивидуално ниво на функциониране) в резултат на
народния манталитет, действащ и на правителствено, административно и
законово ниво, на практика е проява на специфична експлицитно проявена
комплексирана психика на конкретния народ. Такава народопсихология и
манталитет са характерни за слабо развитите държави. В тази връзка искам
да пожелая на обитателите на този европейски щат – България, който
официално направи решителна стъпка в пътя към прогреса и икономическото си
израстване с присъединяването си към Европейския съюз, да положат усилия и
към израстване на интеграционните способности на народопсихологията и
манталитета си във всяко едно отношение и конкретно спрямо хората с
увреждания.
- На интрапсихично ниво неумението за
психоинтеграция на нежеланите факти и конфликти и тяхното отхвърляне в
несъзнаваното води до постепенното невротизиране на индивида. Повишеното
ниво на невротизъм с времето на действието си нанася на личността тежък ущърб и има
склонността да амплифицира проявите си. Постепенно леките и безобидни симптоми и странности се усилват,
душевният дискомфорт на личността расте и цялостното функциониране на
човека бива повлияно във всяка една област от живота му, докато не се
стигне до развиване на симптоматика на конкретна невроза. В
психоаналитичната теория на Зигмунд
Фройд, неврозата е дезадаптивна несъзнавана стратегия на психичния
механизъм за справяне с травмиращи изтласкани афективни преживявания от
миналото, конкретно проявяващи се в хода на развитие на специфичната
невроза чрез симптомите й.
- За обяснението на същия процес на
социално ниво ще си послужа с понятието „Колективно Несъзнавано” на Карл Густав Юнг. При описания по-горе
процес на маргинализиране и неприемане на дадени обществени звена, такива
като хората с увреждания или малцинствата, в колективното несъзнавано на
социума се натрупва непроявено афективно напрежение, което симптоматично
се проявява в повишаване на общото ниво на невротичност на цялото общество
– невротизиране, което може да ескалира във видимото повишаване на „неврозите”
на социалната агресия и престъпност, нарцисизъм, социална генерализирана
тревожност, междуличностно дисоциативно отчуждаване, хистерична етична
парализа, дезадаптивност, неврастения и психастения ...
- С настоящите редове не твърдя, че
въпросното отношение към хората с увреждания е единственият фактор за
въпросното социално невротизиране и психотизиране, което явно се наблюдава
в съвременното ни общество. Твърдя само, че е един важен и основен елемент
в процеса на симптомополагането на социалната психопатия в държави от
третия свят като България (надявам се скоро държавата ни да заслужи друго,
по-радостно класифициране). Други важни елементи са преобърнатата
ценностна система, сугестивно втълпяваното насилие, егоцентризъм и пошлост
от съвременните медии и умишлено поддържаното в социума невежество,
относно целокупния живот и мястото ни в него, като тези и много други
фактори правят обществото играчка в ръцете на манипулациите на финансовата
върхушка на планетата ни...
Емоционалната
и Социалната Интелигентност и Зрялост
и
Отношението
към Хората с Увреждания
- В основата на описаните по-горе
процеси на подсъзнателна съпротива срещу съществуването на хората с
увреждания, неприемането им и изтласкването им в периферията на обществото
стои липсата на емоционална и социална интелигентност на членовете на
обществото по отношение на собствените им интрапсихични слабости, която
липса води до споменатата личностова дезадаптивност, психическа
дезинтеграция и невротичност. Въпросните продукти на емоционалната и
социална неинтелигентност биват
проектирани несъзнавано и автоматично на колективно ниво по отношение на
слабостите на обществото – хората с увреждания. А това, както беше
описано, води до тяхната икономическа, социална и професионална репресия и
маргинализацията им.
- Емоционалната интелигентност (ЕИ) и нейното
следствие – социалната интелигентност (СИ), според съвременната психология
представляват осъзнаването и мениджмънта на емоционалния живот така, че да
служи на благосъстоянието на психичния живот на човека, както и на
социалните му интеракции. Това е правилно, но двумерно определение. За да
дадем комплексно определение на тази психична функция, трябва да я
погледнем през призмата на цялостната човешка психика.
- Емоционалната
интелигентност е умението да осъзнаваш емоционалната си природа,
нейните движения в психическия организъм и умело да я направляваш. От една
страна, емоционалната интелигентност представлява изкуството на психичната
сублимация, а от друга, на психичната конкретизация. Сублимацията е майсторството съзнателно да впрегнеш страстно -
разрушителната си нагонна природа (Ерос – Танатос, Либидо – Мортидо) в
колесницата на съзнанието, като юздите на свободната воля я направляват в
посока на прогресиращо себепознание. Конкретизацията
е процес на проявяване и приложение на достигнатата психическа интеграция
в хода на ежедневния живот, с което, както се казва, змията захапва
опашката си. В ядрото и на двата процеса стои съзнателната воля.
- В този респект, ЕИ и СИ, проявени в социално –
колективен план представляват умението на лидерите на обществото да
свържат силите на всички обществени звена в процеса на усъвършенстване на
социалното взаимодействие, постигането на единен хармоничен междуличностен
взаимообмен, насочен към една по-широка интеграция на обществото във
връзка с постигането на социална себеактуализация (Маслоу). Този процес на
социална трансформация, интеграция и актуализация трябва да бъде поставен
в структурните рамки на адекватна на изначалния живот ценностна система и
воден не само от знаещи, но преди всичко от мъдри управници. Когато самите
управници са крайно егоцентрични и неинтелигентни емоционално и социално,
резултатът е хаос както в индивидуалното човешко съзнание, така и в
социалните, държавни и международни дела. Ако индивидуалният избор на
волята стои в центъра на самосъзнанието на отделната личност, то по
отношение на обществото изборът на волята бива представляван от
политическата и икономическа системи на държавно ниво...
- Ако не променим отношението си към хората с
увреждания като към неспособни и неадекватни, ако не успеем да ги включим
в социално-икономическите процеси и не премахнем стигмата, тегнеща над тях
– стигма, наложена от психичната и социалната ни незрялост, никога няма да
успеем да направим следващата крачка в пътя си на морално и икономически
развиваща се държава!
Забележка: статията изразява случващото се в България през първото десетилетие на 21-ви век. Но, извън формалната законова уредба, народопсихологичните отношения и характеристики са относително устойчиви величини...
Орлин Баев, психотерапевт
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Здравейте, приятели! В случай, че желаете да ми зададете въпрос и очаквате отговор, моля пишете ми тук в коментарите!