Donald Winnicott, обектни отношения психоанализа |
Трансферното удържане
в ефективната психотерапия
Забележка: Дискусията по-долу е от социална мрежа. Пламен Димитров, председател на
дружеството на психолозите в България, повдига една наистина ключова в
психотерапията тема – способността на терапевта да осъзнава и удържа трансферните
проекции на клиента. Способност, която ведно с искрената емпатия и високо ниво
на терапевтични годности, предопределя психотерапевтичния процес като ефективен
в максимално възможна степен.
Пламен Димитров: "Вероятно
най-недоразбрания технически принцип на Фройд, свързан имплицитно, но много
силно с темата за автентичността в психоаналитичната ситуация, е правилото за
въздържанието. Това правило директно касае връзката на пациента с неговото
страдание. Пациентите очакват анализата да облекчи страданията им, но скоро
разбират, че самата психотерапия носи особен вид емоционално страдание
(екзистенциалната тревожност), с което те трябва да се научат да се справят,
ако искат да имат полза от нея. От терапията боли!
Позицията на Фройд тук е
съвсем недвусмислена: „Лечението следва да се провежда с въздържание…
[дотолкова], че потребностите и желанията на пациента да му позволяват да
продължава терапията и да служат в подкрепа на готовността му да работи и
осъществява нужните промени” (Freud, 1915, p. 165). Неразбирането на този
принцип, за съжаление, е довело с развитието на психоанализата до крайности в
практиката, които нямат нищо общо с имплицитния му замисъл, предаден още от
Фройд – психоанализата не е всесилна и не бива да се ангажира с неавтентични
терапевтични обещания. Някои от представителите на т.нар. съвременна
„класическа психоанализа” се придържат към стереотипи, които налагат на
аналитика една крайно неавтентична интерпретация на този технически принцип –
те не предлагат на пациента под никаква форма окуражаване, съпреживяване и
подкрепа; разглеждат психоаналитичната ситуация като своеобразна камера за
депривация, създадена за емоционален дискомфорт на участниците в нея. Фройд не
е имал това впредвид, изтъквайки значението на принципа на въздържание в
психоаналитичния процес. Той е общувал освободено и ангажирано с пациентите си,
поддържал е социални контакти с тях – нещо, което по стандартите на т.нар.
„класическа школа” днес би изглеждало недопустимо. Всъщност, той просто е
подчертавал, че аналитичния процес е сам по себе си едно болезнено начинание и
поради действието на трансферентните сили пациентите формират очаквания
аналитика да им осигури благополучие, любов, приемане, спасение – а заедно и с
това да не им налага да осъзнаят, че резултатът от лечението зависи в крайна
сметка от собствената им автентична работа с проблемите им и неизбежните
страдания в живота им.
Правилото на въздържанието, според Фройд, е напомняне за
нуждата от автентичност на аналитика в тази наситена с трансферентна динамика
интерсубективна система – личността на аналитика има роля в психоаналитичната
ситуация, но тя трябва да се разбира не така както пациента я възприема. Това
правило напомня на аналитика да е автентичен в опитите си да помогне на
пациента, но без да става част от трансферентните му очаквания и фантазии. А
това изисква от аналитика да е интрапсихично, поведенчески и интерактивно
автентичен, да се освободи от илюзиите, че психоанализата е панацея и че работи
независимо от автентичното ангажиране на пациента с намирането на собствени
решения на проблемите му. Всъщност, от гледната точка на
екзистенциално-психодинамичния подход принципът на въздържанието е начин, по
който Фройд говори за автентичността в психоаналитичната ситуация по пределно
ясен начин – същността на отношенията „аналитик-анализиран (пациент)” в
контекста на темата за толерантността на пациента към страданията му.
Въздържащият се аналитик не сътрудничи на защитните самозаблуди и проекции на
пациентите, които избират неавтентичността, вместо с помощта на аналитичния
процес да се изправят лице в лице с реалността.
Автентичността има пряко отношение към наблюденията на
Фройд, потвърдени по-късно и от екзистенциалните аналитици, че хората имат
тенденция да изтласкват своите автентични преживявания и автентичното си Аз, за
да си осигурят социални награди, одобрение, самоуважение и снижаване на
екзистенциалната тревожност, свързана с избора на автентичното поведение и
автентичните отношения в средата си. А това, означава, че автентичността е мислима
и постижима в психоаналитичната ситуация като конфронтация с ежедневността на
социалния конформизъм, което безспорно е болезнено, провокира тревожност и
поставя въпроса за капацитета на участниците в аналитичния процес да се справят
с темата за екзистенциалното страдание. В психоанализата, както и в
екзистенциално-психодинамичната терапия, укрепването и засилването на
капацитета на личността да се справя със страданието и тревожността на това да
е себе си, да е автентична в преживяванията, поведението и отношенията си с
другите уникална индивидуалност, е централна тема и конкретна задача на
психотерапевтичния процес."
(стр.223-224)
© Димитров, П., (2018, под редакция),
Как (да) живеем? Екзистенциално-психодинамични практики в консултирането и
живота. София – Сборник от 10 книги,ISBN 978-954-91472-9-2.
Орлин Баев: Тук
под въздържание дали не се има предвид по-скоро удържане (ограничаване,
containment)? Удържане на автентичността на аналитика под трансферната проекция
на анализирания, вместо идентификация с нея.
Пламен Димитров: Орлин,имам
предвид т.нар. класическо правило на въздържанието ("rule of
abstinence") - https://en.wikipedia.org/wiki/Abstinence_(psychoanalysis)
Орлин Баев: Да,
същия психотерапевтичен принцип/правило съм срещал под термина containment.
Уиникът го нарича holding, to hold. Както и ти казваш, съвременното разбиране и
практика са по-емпатично топли, интерперсонално процесни, а въпросното
удържане/ въздържане, се изразява в способността на терапевта да осъзнава и
удържа фрустрацията си и при негативния, и при позитивния трансфер. Така вместо
да се идентифицира с проекцията на клиента, ставайки част от житейския му
сценарий и схеми, спомага осъзнаването и промяната на когнитивните му
скриптове. Вместо да бъде част от проблема, става част от превръщането му във
възможности и решения. Познавам това удържане/ въздържане/containment отвъд
думите, през клетките си и го преживявам ежедневно. Определено е свързано с
известна фрустрация и издържането и през личностова зрялост и стабилност.
А по отношение на клиента - когато терапевтът има
зрелостта да удържа проекциите, без да се идентифицира с тях, на фона на много
и качествена човещина, автентична емпатия и искрена заинтересованост от добруването
на клиента, на последния също му се налага да издържи фрустрацията от
"счупването" на инфантилно преносните очаквания, че терапевтът като
омнипотентен татко и мама ще свърши работата по промяната вместо него. Такава
личностова интегрираност на терапевта предпоставя надрасването на невротичния
регрес и схеми на пациента и поемането от него на здрава отговорност - мотивира
го за актуално придвижване към психично израстване. Здрава отговорност за
промяната на невротичните доскоро сценарии в зряло адаптивни, смели и смислени.
Като се замисля, именно тази способност за удържане на психотерапевта, на фона
на емпатичната му автентичност и сърдечно интензивна включеност в психичния
процес на клиента, прави терапията и терапевта ядрено ефективни, без значение
през коя психотерапевтична модалност формално е практикувано. Благодаря за
добрите насоки на мисълта!
Орлин Баев, психотерапевт
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Здравейте, приятели! В случай, че желаете да ми зададете въпрос и очаквате отговор, моля пишете ми тук в коментарите!