„По-малък от най-малкото, по-голям от най-голямото, е скрит
атман в сърцето на това същество. Лишеният от желанията, освободеният от
страданието с благословията на създателя, вижда величието на атман.
Кой освен мен (Яма, богът на смъртта, който отговаря на
въпросите в упанишадата) заслужава да познае този бог, който се радва и не се
радва.
Като познае великия, всепроникващ атман, безтелесен в
телата, установен в неустановените, мъдрият не страда.
Този атман не се постига нито с разяснения, нито с мъдрост,
нито с много слушане. Достига го този, когото той си избере. Неговото тяло
атман избира като свое собствено.
Неотреклият се от злодеяния, неумиротвореният,
несъсредоточеният, онзи чийто ум е неспокоен, не може да го постигне дори чрез
познание (джнана).“
Познаването на Бога е смисълът на човешкия живот. Без Бог
живот няма, но единствено празни, лишени от същност илюзии. Упанишадата
разкрива тайната: през вратата на смъртта бива познавано божественото. Смърт не
телесна, а през смиреното, жертвено его притихване. Защото жертвата няма общо с
ритуали и принасяне на курбани, а е акт на пълно посвещаване на Бога, при който
его интелектът, страстите и целите биват поставяни на жертвения олтар на Богослужението.
Блажена жертва е това, носеща дивидентите на същността, сливаща с величието на
безпредела. Преданоотдаденото, смирено смълчаване, бхакти-джнана, е пътят.
Път на постоянно диалектично надхвърляне на напрежението от
емоционалните и ментални конфликти и противоречия, създаващи динамиката на живота.
Синтезиращо оксиморонните крайности до все по-висока, съзнателна позиция на обемащо
ги единство, в постоянно издигане до все по-цялостни равнища от спиралата на
развиващото се съзнание. Път, синтезиращ най-малкото и най-голямото, безтелесното
и телесното, установеното в неустановено преходното, радването и нерадването,
удоволствието и болката, в присъствието на трети, постоянен, всеобемащ елемент:
Брахман. Брахман (Бог), носещ качествата на любовта, водеща към мъдростта,
която освобождава от бинарния конфликт, в единението със Себе си, Богочовека.
„Незрелите следват насочените навън желания. Те вървят към
всеобхватната примка на смъртта. А мъдрите, познали безсмъртието, не дирят
постоянното тук сред непостоянните.
Онова, чрез което човек усеща форма, звуци, вкус, мирис и
любовни докосвания, е това, чрез което се познава.“
В основата на страданието е невежеството, породено от
следването на преходните страсти. В основата на страстите стои страхът от
липсата, нямането, болката и смъртта. Мъдрото посрещане на страха с любов, води
до трансформиране на желанията в естествен копнеж по Бога.
„Щом узнае (преживелищно, бел. ред.), че онова, чрез което
човек възприема и двете – съня и будността, е великият, всепроникващ атман,
мъдрият не страда.“
Будно съзнание, сън със сънища и сън без сънища. Медитативното,
джнана обхващане и на трите от позицията на Атман (Божествената вечна същност,
Богочовекът), води до турия, Богосъзнанието. Любящото, мъдро и истинно
Богосъзнание разтваря всеки страх, горест, страст и невежество, трансформирайки
ги в храна за забавната си игра, осъзнавана вече през очите на Бога.
„Отгоре корените, отдолу клоните на вечното смокиново дърво.
Това е светлината. Това е брахман. Само него наричат безсмъртното. В него са
установени всички светове. Никой не отива отвъд него.“
Великото дърво на Живота, основата на което е в божествения
свят, в реалността, стволът в духовния свят, а клоните във физическия.
Безсмъртната светлина, Айн Соф Аур – Пуруша – от Него произлиза цялото Битие на
отразения свят - мира сего. Трансцедентният Пуруша, иманентно насищащ и даващ
живот на всеки квант от този свят – Брахман. Не е нужно човек да познава Кабала
– аналогиите идват не от заучено знание, а от нещата, каквито са.
„Мъдрият не страда, щом познае поотделно природата на
сетивата, тяхното изгряване и залязване, тяхното поотделно възникване.“
Когато в джнана йога медитативен процес, човек осъзнае сетивното
възприятие, стига до природата на ума, който обединява сетивата. В хода на
аналитична, формена и арупа (безформена) медитация, се осъзнават и
трансформират мислите, възникващи от базисни характерови вярвания, мисленето,
пораждащо чувстване, чувстването, пораждащо мислене. Постепенно умът се
успокоява и преобразува до по-спокоен проводник/ огледало на реалността отвъд
него самия. Съответно, причината за страданието – невежеството, бива пометена
от виделината на мъдростта, заблестяваща през освобождаващата сила на истината,
захранвани от огъня на любовта.
„По-висш от сетивата е умът, по-висша от ума е същността.
По-висш от същността е великият атман. По-висше от великия (атман) е
непроявеното.
По-висш от непроявеното е пуруша, всепроникващ, без
признаци. Щом го познае, човек е свободен и постига безсмъртието.“
Сетивно възприятие à
природа на ума à
същност à
атман à Брахман
(непроявеното) à
Пуруша.
В Катха, както и в други упанишади, експлицитно или
имплицитно, се следва подобна градация. Сетива, ум, интегрална психична същност
(селф, дживатма),
Божествена същност (атман), Брахман (иманентна, проявена божественост, Бог),
Пуруша (трансцедентна божественост).
Разбира се, терминологията е условна, изразена през
лингвистиката на Индия. Градацията обаче е общовалидна. От сетивност, към
овладяване на ума, водещо до същностната природа, идентична с индивидуалната
божественост, неизменна част от проявената и непроявена природа на абсолюта.
Разлики в разбиранията, според различните световни системи, са възможни, но основните
нива в градацията на същността, са идентични.
„Формата му е невидима, не го съзира никой с очите си. Със
сърцето, с ума и мисълта се постига той. Които узнаят това, стават безсмъртни.
Когато петте познаващи сетива се успокоят заедно с ума и
дори разсъдъкът не се движи, това наричат върховното състояние.
Трайното овладяване на сетивата, е йога. Тогава човек
внимава, защото йога се появява и изчезва. …
Щом изчезнат всичките желания, дето се таят в сърцето,
смъртният става безсмъртен и достига тук брахман.
Щом тук се развържат всички възли на сърцето, смъртният
става безсмъртен. Ето такова е учението.
Сто и една са артериите на сърцето. От тях една излиза към
главата. Който в смъртта се издигне по нея, достига безсмъртието. Другите водят
във всички посоки.
Пуруша, голям колкото палец, вътрешният атман, винаги
пребивава в сърцата на хората. Нека с усърдие бъде отделен той от тялото, както
сърцевината от тръстиката. Нека се знае като сияен и безсмъртен! Нека се знае
като сияен и безсмъртен!“
Нравствен и чист живот, овладяване на либидото и агресията,
човещина и емпатия, успокояване на сетивата, овладяване на ума в медитативен
път, надхвърлянето му до директно присъствие на атман, любяща мъдрост,
осъзнаване на същностната природа на тялото от светлина – отъждествяване с
безсмъртната божественост и освобождаването ѝ от оковите на илюзията. Това е
пътят на йога, на отъждествяващото сливане с Бога!
Красиво е да пие човек от чистата вода на извора!
Орлин Баев
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Здравейте, приятели! В случай, че желаете да ми зададете въпрос и очаквате отговор, моля пишете ми тук в коментарите!