По-долу коментирам думите (в курсив) на колегата Пламен
Димитров. Като цяло, резонирам с вложените послания – поне с „червената нишка“
от разбиранията за аз или липсата му, както и относно същността на здравата,
простичка и приложна духовност.
"Много се говори
и пише - в псевдонаучния стил на школите за самопомощ, на сектите в New Age
движението и на бизнес-предприятията на поп-психологията и пост-религиозния
спиритуализъм, - за търсенето и намирането на някакво свое същинско,
богоподобно "истинско Аз" - заровено като скрито съкровище
дълбоко-дълбоко в самите недра на личността.
Екзистенциалната
психодинамика, обаче, има множество конкретни емпирични наблюдения за вечно
изплъзващата се на човека идея за собственото му "истинско Аз". В
известен смисъл това откриват и практикуващите трансцендентална медитация и
философските традиции на Дзен (Taizan Maezumi, 2001). И в медитацията, и в
консултативния кабинет на психолога, и в ежедневния живот, ако потърсим
по-надълбоко каква е същността на Аз-а, няма да открием неговото реално
съществуване като нещо-в-себе си, а само един мощен и непрекъснат
психодинамичен процес на идентификации. Някои от тях относително трайни във
времето, други - изключително мимолетни. Част от тях спонтанни, търсещи и
креативни, други - защитно-компенсаторни и автопротективни.“
Вярно е, говори се. Обаче, не само в нова епоха движението,
но и в повечето от световните психодуховни системи, такива като хиндуизма,
християнството, мюсюлманството, юдеизма… Ако в new age предполагаемата вечна същност се
нарича „висш Аз“, то в споменатите религиозни системи, това са душата, духът,
вътрешните от преходни, до непреходни тела, носители на богочовешкия процес.
Изключение от тези системи прави будизмът. Далеч не само
споменатата негова секта зен, а което и да е негово направление.
Трансценденталната медитация сама по себе си, също е ню ейдж проява, което
прави цитирането ѝ в подкрепа на научните данни спорно – затова, не желая да я
обсъждам. В будизма централен е постулатът за анатман – безазовост. Липса както
на нисш, така и на висш устойчив аз, а наличието единствено на скандхи
(струпвания) от самскари (впечатления, вярвания), акумулирани и преобразувани в
постоянна промяна. В такъв дух на разсъждение, будизмът изцяло резонира с
изследванията на когнитивната невронаука. Не се наблюдава обособен мозъчен
център, корелиращ с феноменологичния его идентификационен процес. Проследява се
паралелно мозъчно функциониране и когнитивни процеси, преживявани
интроспективно като его (азово) усещане.
Привидно будизмът, по-специално южният и донякъде зен,
резонират с научния материалистичен редукционизъм. В северния и по-специално в
тибетския обаче, макар и теоретично да се поддържа идеята за безазовост, се
появява т.н. бодхисатва трикая –
нирманакая, самбогакая и дхармакая троичноста на вътрешната вечна буда природа.
Такава идеация практически (не теологично) възвръща и будизма в лоното на
минимално контраинтуитивните (понятийност, ползвана в когнитивната наука на
религията) вярвания за вечна вътрешна същност. Това вярване, както се твърди в cognitive science of religion, е
вродено, ядрено и базисно в процесирането на човешкия когнитивен процес.
Относно собствените ми вярвания, мога да кажа само, че за
мен важна е не теологичната религиозност, а естествената, приложна в
най-малките ежедневности духовност, изразяваща се в сърцата взаимопомощ,
човещина, дух на братство и съпричастност. По отношение на термини от рода на
висш аз, душа, извечна същност – ползвам ги, прекрасно съзнавайки и научната
позиция. Ползвам ги именно поради тази естествена минимална контраинтуитивност,
пренасяща относително известното в неизвестно очакваното.
„Това, което само
обозначаваме като Аз съществува единствено като процеси на взаимоотношения
(често много противоречиви) с другите хора и с другите компоненти на
съществуването ни в света. Това, което откриваме в
екзистенциално-психодинамичната практика е една всеобхватна взаимосвързаност и
взаимозависимост между всички живи същества и света им. Ако няма реална
социална ориентация и най-одухотворения наглед път към спасение на душата,
просветление, личностно развитие, нирвана, духовна самореализация т.н., е -
както го е казал Алфред Адлер - форма на самоизолация, отчуждение или затваряне
в себе си.
От тази
екзистенциално-психодинамична гледна точка самоцелното себеразвитие чрез
потапяне в интроспекции е не само терминологично противоречие, но и
непродуктивен екзистенциален избор. По думите на самия Адлер "затварящият
се в самия себе си индивид забравя, че Аз-а му би бил толкова по-добре в
развитието си, колкото повече се ангажира с добруването на човешката общност, и
в това отношение няма граници за реализацията му" (Ansbacher and Ansbacher,
1956/1964, p. 112).
Самоактуализацията,
себеусъвършенстването ни и в консултативния процес, и в живота има за
екзистенциалната психодинамика смисъл, ако т.нар. "истинско Аз" дава
приноса си по свой уникален начин за живота на хората в обществото и културата
на човечеството. Само там - в живата практика на отношенията между хората и в
културата, - то може и да се опредмети, валидизира и символно да се обезсмърти
след неизбежната физическа смърт на индивида. Иначе, развитието на Аз-а само по
себе си не е освобождаващ и съзидателен, творчески процес в един реален
социален и културен контекст, а самоцелна егоцентрична интроспективна игра на
ума, неограничено нарцистично самозадоволяване, развитие във вакуум или повече
или по-малко наситено с одухотворени самозаблуди бягство от
действителността." (стр. 356)
© Димитров, П., (2018,
под редакция),
Как (да) живеем? Екзистенциално-психодинамични практики в консултирането и живота. София – Сборник от 10 книги“
Как (да) живеем? Екзистенциално-психодинамични практики в консултирането и живота. София – Сборник от 10 книги“
Така е – наблюденията ми потвърждават казаното от колегата.
Това, което наричаме „аз“ или „себе си“, е постоянен процес от промени, при
временното или относително по-дълговечното идентифициране с участието в тях,
при постоянна социална взаимосвързаност с другите.
Някога са съществували системи, водещи към псевдодуховността
на бягството от социалната включеност, взаимопомощ, сърдечната човещина и
добруване. Бягство в някаква нирвана, отричаща земното. Бягство в медитация,
приличаща на „духовна“ мастурбация. „Духовност“, отделяща, разцепваща от света
и другите в някакво уж равновесие, а всъщност шизоидна безсърдечност. Сякаш
последователите на такива псевдологии проектират в ученията и разбиранията си
атавистичните си характеропатни защитни механизми на идеализация, отричане,
параноидна девалюация, проективна идентификация… Бягане всъщност не от света, а
от проекцията на собствените сенки в него и хората…
Понастоящем системите за бягство са дори повече и още по-масирано присъстващи. Култът към наивния позитивизъм, изтласкващ и невротизиращ след временния бум от психо и невромедиторно надрусване с инфлирано евтино щастийце, сцепено от целостта... Реалното щастие обема целостта на живота - прегръща и интегрира сенките, приема и израства в нормалните житейски трудности. Тогава и радостта е различна, устойчива, спокойна и тиха. Дериват на любовта е/ А любовта обхваща и плюса, и минуса.
Едно от най-големите бягства на хората не само в наши дни, е всъщност бягството от любовта. Защото тя далеч не е само надрусана приповдигнатост. Отговорност е, грижа, дълг, смирено търпение, смело себезаявяване, устойчива връзка с реалността социална, но и цялостна, божествена. Огън е любовта. Блажен огън, носещ изключителна благодат, както и мощна нужда от акордиране с високата ѝ визия, с диалектичния ѝ синтез не интелектуален, а в приземената делничност, учеща се от болката толкова, колкото и от радостта.
Да резонираш с любовта никак не е лесно. Едно масово бягство от нея, е култът към властта, парите, грубата сила, , към аз и мое, към бездушната психопатия, представяна като социален успех...
А неврозите, тревожните състояния - те са кръстопът. Или надолу, към обездушаващо его налагане, или към синхрон с любовта. В работата си следвам тази, втората пътека.
Има и здрава духовност. Извън сложните и многообразни
теологии, но проявяваща се в естествената човещина на сърдечната заедност,
взаимопомощ, в свещената простота на приложените в ежедневния бит
закономерности на любовта, мъдростта и свободата на живота по Бога.
...
Орлин
Мога да спомена само че това е доста интересна статия, която не се опитва да налага някакво определонео менение за Аз-ът а просто те оставя да избираш каквото смяташ че е правилно. И аз съм на мнение че Аз-ът е доска комплексно възприятие и зависи от това кой ще попиташ. Ако човек не е помислил какво значи Аз и също, няма необходимито образование - за него Аз-ът това е той - физическата обособеност която живее някък си в света, и отговора на въпроса е доста по-прост и обикновен.
ОтговорИзтриване