В изследване, при което се ползва новият изключително детайлен
сканиращ метод оптогенетика, е открит мозъчен център, изключващ изцяло болката.
Нарекли са го с работното име CeAga - central amygdala general anaesthetic.
Досега масово учените търсеха кои зони се активират при болка - но те са много.
А в това ключово откритие, се регистрира малка и единствена мозъчна зона, която
когато е активирана, кара възприятието за болка да изчезне. Областта е там,
където никой не би се досетил да я търси - в центъра на амигдалата, тази
мозъчна структура, свързана именно със страхово-болковите стимули на
борба/бягство. Защото страхът не е нищо друго, освен спомен за болката, стремящ
се да защити психофизиологичната ни система от нея.
Та, символично и
буквално, преодоляването на страха и болката, се крие в ядрото на страха и
болката.
В статията се споменава
кетаминът като активатор на тази зона - това е анестетик, каращ болката да
изчезне, докато сетивното възприятие дори се изостря. Изследователите вече
търсят и други лекарствено-химически активатори.
Какви са изводите,
служещи на ефективната психотерапия? До погасяване на спомена за болката (тоест
на страха), се достига през качественото преминаване през страха, което
го десензитизира. Тоест посоката е противоположна на инстинктивното му
изтласкване, което го акумулира и поддържа болката.
Оказва се, че в
психотерапията нехимически, а естествено, през активен процес на учене,
помъдряване, отношенческа промяна, въздействаме именно върху CeAga и обучаваме
човека да го прави сам (сам да е терапевт на себе си). Учим се да прегърнем
страховития пазач на прага, водещ към царството на блажения смисъл и мъдрата
виделина.
Махакала, пазач на прага |
В естествената
психотерапия работим едновременно по диалектичен вектор, насочен към акордиране
на характеровите вярвания със здравия пулс на живота и по дидактичен вектор,
насочен директно към алгоритъм за справяне със състоянието, имплицитно вложен в
него самото. Алгоритъм не противопоставящ се, а следващ неслучайната невротична
симптоматика, водеща право към характеровите наличности. Диалектичният
характеров вектор се следва практически във всички психотерапевтични модалности
– една по-бавна и околовръстна пътека.
А дидактичният вектор –
уникалното при него е, че когато е свързан с диалектичния, в самото преживявано
състояние се разкрива и пътят за преодоляването му. Път започващ от вербалния
анализ и когнитивното реструктуриране, но неизменно преминаващ през образно
трансовата работа и преживелищно психотелесното „скачане“ в ядрото на
ирационално страхуваното, с вече донякъде изграденото и все повече установявано
учебно отношение на смирено доверие във вложените в тревожното състояние
характерово израстващи уроци. За да трансформираме спомена за болката в спокоен
и смел смисъл, е нужно да се научим да общуваме с пазителя на блажено-любящия
смисъл – с дракона на страха.
Спомняш ли си описанията
на Виктор Франкъл за качествата на оцелявящите в концлагерите? Не са
най-силните, не са най-охранените или рационално умните. В условията на силен
стрес далеч по-добре се справят тези, които умеят да го свържат емоционално и
духовно интелигентно с по-висок смисъл, вяра, визия, панорама на благодарно и
реално учене.
Същото, но през описание
на мозъчните връзки, казва невралното изследване. Когато при силни стресови стимули
разпределителното реле на таламуса се свърже директно с хипокампуса,
амигдалата, а оттам с ендокринната "лавина" на хипоталамуса,
реакцията на стреса е далеч по силна и дисфункционална. Хипокампусът е свързан
с паметовите функции, а амигдалата с емоционалното страхово процесиране.
Доколкото обаче по време
на стрес таламусът се свързва с префронталната, темпоралната и т.н. мозъчни
представителства на висшите когнитивни процеси, дотолкова реакцията е
по-модерирана и адаптивна. Тоест, колкото повече разумен смисъл осъзнаваме в
преживяваната трудна за нас ситуация, толкова по-градивно я приемаме, превръщайки
страха от болката в смирено и активно израстване.
Очевидно изводите от тези
две изследвания естествено се единяват в природната мозъчно-ментална дейност.
Колкото повече любящо-неслучаен смисъл откриваме в трудностите, толкова
по-лесно преминаваме през страха, за да стигнем до ядрото на блаженото
спокойствие. Оставям деайлните подробности около невралните връзки между висшите
корови зони и амигдалата на когнитивните невро изследователи. Бидейки психолог
и психотерапевт, мога да свържа някои психични „точки“.
В когнитивната наука, а
оттам в психотерапията, е познат принципът на „Поглеждане на страха в очите!“,
на постепенната погасяваща го десензитизация, или в по-интензивен вариант, на
имплозивното „скачане“ в ядрото му, което го разтваря, преобразува го до
решителна, вдъхновена храброст. Принципът е ясен от древността. Това, което
обаче го кара да работи в комплицирани житейско-социални и
вътрепсихично-невротични ситуации, е подходящото възприятийно отношение.
Нагласата! Една примитивна, невиждаща по-голямата картина нагласа, дори при
практикуване на въпрсното „поглеждане в очите и скачане в ядрото“ на страха, в
най-добрия случай би породила вулгарен цинизъм, нежели любяща мъдрост и
великодушие.
В естествената
психотерапия ясно виждаме и проследяваме закономерната неслучайност в
преживяването на дадени невротични, тревожно-депресивни симптоми, казуси и
динамики, както и на житейска събитийност, привидно етикетирана като късмет, а
всъщност явяваща се следствие от породени от самите нас видими или най-често
невидими за нас самите причинности. Нещо повече, зад тревожните трудности прозираме
не само причините, но и трасиращата смислена посока, имплицитно зададена в тях
самите. Посока, която когато е следвана, трансформира характерови
маладаптивности до душевно здраве, акордирайки с пулса на Дхарма. Прозираме
смисъл. Трудности, реализиращи себе си не като гадко мъчение, някакси случващо
се на злощастни жертви, а провокирани от дълбоката ни душевна мъдрост, целяща
синхрониране през страданията с любящия ѝ смисъл. Уроци в тревожните страдания,
които следвани и научавани, водят към самообладана сърцатост и великодушна сила
на духа. Уроци, които невиждани и ненаучавани, деградират поначало нормалното
учебно налягане до агонизиращо мъчение.
Шамбала |
Оказва се, че мистичната
обител Шамбала се явява столица на Хадес. Преданията за Шамбала/ Агарта, идват
от Калачакра системата, следвана като най-вътрешно разбиране и практики във
ваджраяна тибетския будизъм. Шамбала е царство на божествена съзнателност, мир
и любяща мъдрост, което за да бъде достигнато, е нужно да се мине през адските
земи на невежеството, изпълнени със страсти, гняв, тъга и страх. В тибетските
медитативни школи се почита т.н. пазител на линията, страховито гневно,
кръвожадно, безпардонно същество, един вид охраняващо дадената мистична
система. Подобна символика срещаме в индийския мистичен мироглед, както и в наситените
с дълбока психологична символика митове от целия глобус за „пазача на прага“ на
страната на хармонията и блаженството.
Ето, невронаучните
изследвания достигат теоретично до изводи, феноменологично познати на
човечеството от древни времена. За да стигне човек до висините на блажено
мъдрия свръхсъзнателен „рай“, е нужно да премине през ужасите на подсъзнателния
си „ад“. Защото „Човек не става просветлен като си представя фигури от
светлина, а като прави мрака съзнателен.”, казва колегата Карл Юнг. Змиите на
изкушенията шепнат сладки думи, докато хапят и изливат отровата на страстите,
инсталиращи воала на сляпото невежество. Вината на скорпионовото жило забива отровата
си в автоагресивното себемразене, идващо от страха от непокриване непостижимо
високата летва на идеалистичното „трябва“. Болката на ужаса раздира с безпомощността
на вплетеността си в бодливите храсти в онези тъмни психични дерета, в които
колкото повече бягаме и се борим с бодлите на страховете, повече се впиват в
психотелесната ни плът. Колкото повече се гневим на другите, невиждайки парчета
от самите себе си, толкова повече бесните вълци на яростта тровят собствения и
на околните ни живот. Служим ли на хиените на алчното сребролюбие, оцеляваме но
губим красотата на смисъла, осветяващ със слънцето на радостта душите ни – а оттам
самите ни души излиняват и постепенно стават непригодно излишни в обездушената
психопатия на безлюбието. Така губим Себе си в гонене на Михаля, а „Какво се
полва човек, ако печели целия свят, но загуби душата си?!“, пита мъдрецът. Принасяме
жертви на сребролюбния мамон, въздигайки гордостта на „лъвския“ нарцисизъм, с
което губим смирената способност да обичаме, която всъщност ни прави
Богочовеци, сътворци на Твореца. Тогава, невиждайки и непрегръщайки,
непреминавайки през собствения си вътрешен хадес, превръщаме света в безлюбен
ад, губейки достъпа до и единството с вътрешната си Шамбала...
Шамбала в ядрото на
Хадес. Само интегрирайки ада си, напояваме с виталността му живите води в
реките на блаженството на Шамбала!
...
Орлин Баев, естествен психотерапевт
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Здравейте, приятели! В случай, че желаете да ми зададете въпрос и очаквате отговор, моля пишете ми тук в коментарите!