Природата и Културата
Етимологията на думата култура клони към две тълкувания:
-
От латинската дума colere – култивирам, възпитавам.
-
От думите cult и ur - култ,
преклонение пред светлината.
В тези няколко реда ще се спра на личното си становище
относно взаимовръзката между природата и културата. Не природата на културата,
тоест нейната същност, а именно природата и културата, взаимовръзката между
двете.
Моето лично светоусещане ме кара да приема изключително
точното, ясно и заковаващо в центъра на смисъла на понятието определяне на
културата като преклонение пред светлината и възпитаване на светлото в човека.
Относно природата – когато човек спомене тази дума,
най-често автоматично породените образни флорални и анималистични представи
насочват ума на мислителя към заобикалящата го среда, контекстът в който се
случва човешкият живот. Природата като растителния и животински свят, минералното
„царство“, реките и океаните, физичните, химични и биологични закони на микро
ниво, но и астрофизичните закономерности на макро ниво.
Човекът е неразделна част от природата, въпреки всички
негови невежи усилия да я погази по всякакъв начин. Бидейки част от нея, в
контекста на разглежданата тема, преклонението към светлината (културата) тук
може да се тълкува като следване на естествена, вродено присъща нужда от
разкриване на светлото в индивида. Светли качества, закони, цели и посоки,
присъщи на семантиката, влагана в думата светлина. Във всички народи без
изключение, във всички еони от човешката история, в светлината човекът е виждал
и смислово насищал с разбиране за добро, мъдрост, обич, красота, божественост.
Светла хармония, присъща както на това, което мъдрите наричат „книга на живата
природа“, така и на вътрешната природа в човека. Именно тази вътрешна човешка
природа, когато по качеството си резонира с принципите на светлината, може да
види и природната мъдрост, да резонира с нея и настрои ума, чувствата, волята и
поведението си в синхрон с посланията и. Стигаме до пресечната точка между
познавателя, познаваемия обект и процеса на познаване на културата, а именно –
човешката психика.
Самата психика може да бъде видяна като вътрешна природа,
познавател, познаващ културата като обект на изследването си. Доколкото във
вътрешната природа на психичния процес съществува светлина и преклонение пред
нея, дотолкова такава мъдрост може да бъде видяна и във външната природа.
Видяна как? През научен процес или през пътя на следване на дадена дисциплина
за овладяване и развитие на ума и потенциала. В съвременните психологични школи
особено силно се откроява хуманистичната, която твърди, че човекът е изначално
добър, разумен и светъл по природа. Един удивителен аналог е направен между
съвременната квантова физика и древните учения за окултуряване на вътрешната
човешка природа: йога, будизъм, даоизъм. Съвременната наука говори за
свойствата на тъмната материя и вакуума като изначално пораждащи светлината и
всяко проявление. До подобни заключения са стигнали изследователите в споменатите
психодуховни дисциплини, изучавайки свойствата на ума в интроспективните си
опитности. Това отново потвърждава тезата за реципрочното единство между
вътрешнопсихичното култивиране на светла мъдрост и културата, присъстваща в
обективните закони на физичния свят.
Орлин Баев
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Здравейте, приятели! В случай, че желаете да ми зададете въпрос и очаквате отговор, моля пишете ми тук в коментарите!