Степени на преживяване на секса
На първите две степени на преживяване на секса се
спряхме по-горе.
Първата и
най-разпространената степен, тази на обичайния животински акт, деградира мощно
човешката биохимия, като психичните последствия са: болезнена жажда за нова
страст, груба похот, раздразнение, гняв, агресия и насилие, безпокойство и
тревожност, загуба на смелостта, заместена от страха, прикриван от агресията;
понижена инициативност и социална активност, загуба на вътрешната връзка с
другите човешки същества и живота въобще, изолиране в черупката на малкото
себично его – егоцентричност; стесняване на когницията до най-елементарните
битови дела, загуба на светлината на ума и радостта от живота, на чувството за
красота и приказност, на бликащата жизненост, която осмисля всяко проявление в
живота ни.
Втората степен
– тази на холотропната сексуалност (насочена към цялото) издига преживяването
на секса на едно стъпало по-високо. Задействаните хормонални и
невротрансмитерни процеси смекчават гореописаните състояния, като превръщат
половия акт в медитативен, свързват го с душата на човека, която той подхранва.
Умората след акта и известно „слизане” в енергийното ниво присъстват, но са
много по-плавни и преодолими. Между партньорите се осъществява дълбок енергиен
обмен, като енергията им се чувства от другия – дни след самия акт. Силният
животински нагон бива прихванат, а силата му използвана за висшата човечност в
нас – за човешкото в човека! По време на такъв акт в продължение на часове, се
преживяват божествени състояния на слятост с партньора, със самия живот,
състояния на върховно блаженство и щастие, хармония и чувство за единство с
вътрешната ни цялостност.
И все пак, това ниво само
по себе си е само едно от възможните стъпала от стълбицата на необятните
възможности на Любовта. Защото сексът в нас е само проекция на Любовта.
Индуската философска мисъл оприличава секса с течението на река Ганг. Чиста и
бистра, пълна с живот и блясък в изворите си, реката все повече се смесва с
наносите и замърсяванията по течението си. Така и Любовта, Мъдростта и Волята,
представители на истинско човешкото в нас, в процеса на сливане с тялото на
бозайник, чрез което се проявяваме, все повече се принизяват до неговите чисто
нагонни страсти и инстинкти, пагубни за висшата човешка когниция, когато
съзнанието ни си позволи да се отъждествява с тях.
При холотропната
сексуалност плюсовете са повече от минусите. Когато целта на човека е просто
хармоничен живот, физическо и душевно здраве, холотропната сексуалност твърде
добре задоволява тези цели. Ако обаче индивидът изпитва непреодолимото желание
за развитие на познанието, волята и радостта си, за по-силно и уверено
разширяване на когницията и съзнанието си, тогава сублимацията на сексуалното
преживяване преминава на още по-висока степен.
Третата степен
на сексуална сублимация е целомъдрието.
Целомъдрие
За целомъдрието има разпространена
интересна представа. Хората си мислят, че целомъдрието е нещо болезнено, нещо
трудно, състояние на лишение и нещастие, на жертва и скръб. Нищо не е по-далеч
от реалността.
Целомъдрието е именно
сексуалност, секс преживяван по-близо до източника му – до Любовта.
Във всеки от нас има както
мъж, така и жена. Всички притежаваме както лява мозъчна хемисфера, работеща на
логичен, мъжки принцип, така и дясна, функционираща на образен, интуитивен
женски принцип. Една от тях превалира в нас и това, заедно с половите разлики,
ни определя като мъж или като жена. В хилядолетията експериментална мъдрост, с
която трансперсоналната (езотерична) психология разполага, отдавна е доказан
практическият начин за развитие на личността. Човек прехвърля сексуалността си
на вътрешно равнище, като намира единството, иначе преживявано в кратките
мигове на половия акт, в сливане с вътрешната си противополюсност. Религията
нарича тази противополюсност Божество (Богиня, Бог), съвременната психология
реферира към нея като към Анима/Анимус, езотеричната мъдрост на хиндуизма като
Шива/Шакти, Вишну/Сарасвати, даоизма като Ин/Ян, астрологията като Слънце/Луна
и т.н. и т.н. На хромозомно ниво спиралите на ДНК са двойно преплетени, всяка
енергия е по съществото си емисивно – рецептивна, електро-магнетична...
При целомъдрието
сексуалността бива преживявана по фино имплицитен начин. Междуполовото сливане
се прехвърля в сливане между лявата и дясна мозъчни хемисфери, между волята и
интуицията, между логиката и чувствата, анима и анимус (душата и духа). Хармонията
и радостта от съществуването стават постоянен фон на живота.
Оргазмът при обикновения
полов акт трае само секунди, като е последван от емоционален и хормонален
колапс. При холотропния сексуален акт оргазмът (долинен оргазъм) продължава
няколко десетки минути, час и повече, като се преживява на фино душевно
медитативно ниво като концентрирана радост и мощно блаженство. Такъв акт е
несравнимо по-качествен от гледна точка на човешката цялостност – но е само стъпало
за още по-мощно и тотално преживяване на оргазма.
При целомъдрието, когато човек е
готов за него психически, оргазмът се разпростира в самия живот на човека, във
всяко едно действие, чувство, мисъл – като вътрешен екстаз, мощна радост, която
съпътства индивида в житейските му прояви.
Целомъдрието акумулира
психическо спокойствие, емоционална стабилност, ведрост и оптимизъм, чувство за
приказност и красота, възхищение от битието и учудване от „обикновените”
делнични рутинности, които за един целомъдрен човек се оказват изпълнени с
тайните на живота.
Емоционалната стабилност и
интелигентност, която целомъдрието предпоставя, служи за база за развиване на
една по-мощна когниция: паметта става ясна и услужлива, човек лесно постига
достъп до складовете на дългосрочната си памет. Краткосрочната, работна памет
заработва много по-ефективно, като паметовите следи са дълбоки и продължителни.
Концентрацията и вниманието стават еднонасочени и силни, нараства способността
за паралелна работа по няколко сетивни канала или обектът на внимание и
размисъл става реалност. Интелектът се избистря и засилва остротата и
проникновението си. Подробности и малки детайли от ежедневието, които са
убягвали, сега се долавят, например: елементите на невербалната комуникация и
езика на тялото. Създават се предпоставки за разработване на дремещи
асоциативни зони в мозъка, развиване на интелигентността и мъдростта.
При занимания с
медитативни приоми е възможно развиването на ясновидство и постигане на достъп
до различни от обичайните нива на познание и опитност.
Зад афективните и
когнитивни промени стои промяна в биохимичните наличности. Мозъчното равнище на
допамин е високо, нивото на тестостерона, окситоцина, ендорфините и
енкефалините расте право пропорционално на времето на поддържаното целомъдрие.
Ако при изкуственото външно инжектиране на хормонални или медиаторни препарати,
рецепторите за тяхното възприемане и задействане постепенно блокират и
намаляват броя си, то при естественото хормонално нагнетяване това не се
случва. Организмът преминава на по-мощен, оптимизиран режим на действие и
здраво функциониране. Базисната невротичност, която е масово достояние на
съвременния урбанизиран човек, дължаща се на хормонални и емоционални
разстройства, бива парирана. Емоционалната лабилност се превръща в емоционална
стабилност.
Около целомъдрието се е
създала една неправомерно изкуствена и фалшива представа като за нещо ненужно и
атавистично. Аз смея да твърдя, че на човечеството тепърва предстои научното
изучаване и обосновка на този естествен метод за развиване на съзнанието и
постигане на цветущо физическо и психическо здраве. Целомъдрието не само че не
лишава от нищо практикуващия го, но му носи качествено нови и различни нива на
преживяване на съществуването, радост и бликаща жизненост, изпълващи всеки
нюанс от живота му. Целомъдрието е просто прехвърляне на сексуалното
преживяване на по-висша и космически резонираща платформа.
За да бъде практикувано
целомъдрието безопасно, човек трябва да е готов за него. Ако бъде наложено
насила, а индивидът няма нужната психологическа готовност и зрялост, то
неминуемо ще доведе до невротизиране или развиване на перверзии. Както се
казва: „Товарът на слона ще смачка магарето!”. При установяването на
целомъдрено преживяване на секса, е нужно усилие, но не и насилие.
Методът за психологическа
подготовка, който подготвя мислите, чувствата и постъпките за целомъдрието, е
сублимацията. Ето някои конкретни похвати за целомъдрена сублимация:
-
Социална активност
Социалната активност
е както естествен резултат от практикуването на целомъдрие, така и средство за
неговото поддържане. Когато сексуалната сила не бъде употребена по обичайния
грубо-примитивен начин, тя търси канал за изхода си и първата посока, в която
го намира, е именно социалната дейност. Ако при предните степени на преживяване
на сексуалността социалната активност е била по-скоро задължение и рутинност,
сега се превръща в радостна необходимост. Обичта към хората се ражда спонтанно
отвътре. Целомъдреният човек е безкрайно по-търпелив, по-прощаващ и приемащ
хората, отколкото личността, практикуваща ординарна сексуалност. Човек започва
да чувства единството си с всички хора, преживява ги не само като братя, но
като част от духа си. Колективният живот, грижата за другия, безкористието и
алтруизмът естествено проникват в менталните нагласи на целомъдрения индивид.
-
Медитация
Когато човек почувства
повик за развитие и направи опит за прехвърляне на сексуалното преживяване на
имплицитно ниво във вид на целомъдрие, обикновено се сблъсква със силата на
навика в себе си. Изграден е ментален праксис, процедурна памет, автоматичен
подсъзнателен навик, който започва да изисква задоволяването си. Появяват се
настойчиви мисли – образи на сексуален акт, съчетани с похот, които тласкат
човек към извършване на ординарния акт. В началото са слаби и в рамките на
нормалното за един млад човек. Но с времето на поддържане на псевдоцеломъдрие
се засилват, като се превръщат в истинска натрапчивост. Тогава човек разбира
доколко зависим от акта е всъщност. Както казах по-горе, за да се премине към
целомъдрие е нужна психическа и духовна зрялост. Разбира се, тя идва с известни
усилия. Тези усилия се прилагат в процеса на сублимация. Добре е да се помни
обаче, че всяко развитие става бавно, стъпка по стъпка – когато повикът на
нагона е прекалено силен, а каналите – отворени от медитацията (неразработените
асоциативни мозъчни зони) са слабо утвърдени, тогава е нормално човек да се
върне към холотропния (медитативен) любовен акт. Развитието е подобно на
спирала и известно осъзнато спускане надолу осигурява последващото по-високо
изкачване.
Конкретно
медитацията при натрапчивите сексуални мисли и страстта се практикува така:
1)
Обожествяване
– нужно е да се снеме всякаква следа от борба против мислите и насищането им с
негативен отенък. Вместо това, сцените, които се разиграват пред вътрешния
екран, се насищат с чувство за сакралност, божественост, като сексът бива
виждан като сливане между двете душевни половини в нас – Анима и Анимус, Шива и
Шакти, Ин и Ян ... За да бъдат трансформирани образите и страстите, е нужно да
бъдат приети тотално, без никакво отхвърляне или съмнение.
Практическото прехвърляне на сексуалността в пост – конвенционалния
целомъдрен процес на преживяването й се осъществява като въпросните мисли и
чувства се насочат към енергийното тяло, тялото от светлина. За мъжа то е с
негативен енергиен заряд, а за жената – с позитивен. Сексуалните импулси се
пренасочват навътре, към техния източник, което води до прогресираща психична
интеграция. Тънкостта в метода е буквално разтварянето на
когнитивно-афективните компоненти в енергията на вътрешния ни противополюс –
Анима/Анимус (според пола ни). Тоест естественото преливане на натрапчивите
мисли и страсти в енергетичното осъзнаване на медитацията – Махамудра (виж
по-долу).
2)
Дълбоко дишане с движение на енергията по гръбнака –
т.н. спинално дишане. В различните
трансперсонални (езотерични) школи движението на енергията варира по различни
канали – възможно е да се изпълнява само по гръбнака или по задния канал
(гръбнака) и предния. Може да се обхванат и ръцете и краката. В напредналите
практики тялото е само пресечна точка, като движението на енергията циркулира
от центъра на земята, през цялото тяло, до слънцето (звездите) и обратно.
Общият принцип е, че при вдишване енергията се издига нагоре, а при
издишване – надолу.
Тези практики
раздвижват либидната сила по цялото тяло, свързват я с тъканта на природата.
Важно е да се знае, че освен пространственото раздвижване на енергията,
практиката е свързана и с различните нива на съзнанието: при вдишване и
задържане на въздуха с пълни дробове, центърът на самосъзнанието се свързва със
свръхсъзнанието, а при издишването и задържането на въздуха с празни дробове,
се осъществява връзка с подсъзнанието.
3)
Махамудра/ дзогчен/ дзен
(взаимствам термините и подхода от будизма, но преспокойно православният термин и практика Исихия/ безмълвие биха "свършили работа") – медитацията на великия
печат е най-мощният и естествен метод за сублимация, при който става естествено
свързване и присаждане (П. Дънов, М. Иванов) на наситените със страст образи
към директното преживяване на свръхсъзнанието. На практика процесът протича
така:
Медитацията се изпълнява след горните две упражнения: Съзнателно сме
обожествили сексуалните сцени и сме ги използвали за циркулация на силата.
Тогава просто прехвърляме центъра на вниманието си в Селфа, висшето си Аз,
заставаме встрани като страничен наблюдател. Мисле-страстите се опитват да ни
вкопчат, понякога успяват, но ние отново нежно се отделяме и ги наблюдаваме
непривързано отстрани, от позицията на безмълвния свидетел в нас. Постепенно
свободното пространство на медитацията се увеличава, а силата на натрапчивите
мисли намалява. Тогава се получава естествено „всмукване” на образите в ясното
осъзнаване, като се разтварят до първоизточника си от чиста светлина.
Едновременно с това болезнената силна страст също спонтанно се свързва с
чистата радост на свръхсъзнанието и се превръща в нежна хармонична обич – любов
без обект, като принцип. Извършва се именно сублимация на грубата страст до
висша Любов. Вместо отричане и дисоциация, практикуващият използва страстта
като сурово гориво, което подхранва ядрото на духа му!
Важно
е да се разбере, че именно липсата на борба дава възможност процесът да се
осъществи естествено и плавно. Малкото ни его в случая не прави нищо –
контролът е в ръцете на онзи наблюдател, Селф, Метакогниция в нас, който е
източник на всички наши социални и когнитивни его-модели и личностови роли.
Орлин Баев, психотерапевт
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Здравейте, приятели! В случай, че желаете да ми зададете въпрос и очаквате отговор, моля пишете ми тук в коментарите!