Двата аспекта на любовта
Ядреното ниво на любовта, е безусловността. То се подвизава
в динамиката на един зрял индивид успоредно и едновременно с по-външното,
условното проявление на любовта. По-ясно и символично казано, любовта е
майчина, безусловна и бащина, условна, поставяща здрави граници и изисквания.
Докато социално, професионално, партньорски, приятелски и в какъвто и да е
комуникативен домейн имаме условия и те са нормални, в ядрото си е добре да
обичаме. Понякога поради и заради, а често и въпреки. Защо? Защото за нас така
е по-добре. Защото иначе всеки път, когато нещо ни дисонира, самите ние се
тровим с раздразнението си. А оттам наливаме гряз и в социалния си живот, и в
съдбата си.
Тези двата аспекта на любовта са свързани с онтогенетичните
фази на развитие на инфанта, както и с конкретни психосоциални принципи.
Безусловната любов с първите месеци след раждането, емпатийната характерова
структура и умението за безусловно доверяване и обичане. Доверяване и обичане
на себе си, за да можем да се доверяваме и обичаме и другите (това не е някаква
залюхана романтичност - главата си е там, не я губим. Имаме връзка с
реалността, поставяме където е нужно условия). Условната любов е свързана с
по-късен онтогенетичен период и умението да се заявяваме... Напускам детайлните
обяснения и се връщам към темата - не си противоречат, а са едно двете страни
на любовта.
Преживяването едновременно и на безусловността на любовта
като вътрешен факт, и на условността ѝ като психосоциално взаимодействие, е в
основата на т.н. в анализата трансферно удържане (разговорно - самообладание).
Ето, някой ни атакува вербално. Когато в думите му има резон и са проява на
здрава критика, о'к, съобразяваме се, учим се. Случва се обаче критиката да е
болна, изкривена, през механизма проективна идентификация - човекът
"изсипва" собствени невиждани от самия него болезнени, злостни,
тревожни, та и характерово параноидни съдържания в нас. Примерно колежката на
работа, или съседът, или в социална "случайна" ситуация. Ако не
владеем безусловната любов, механичното поставяне на граници не помага -
животът постоянно ще ни дава подобни хора и ситуации и ще ни издърпва килимчето
изпод краченцата. Докато се научим на самообладание.
Двигателят на самообладанието
Какъв е преживелищно прагматичният механизъм на приложното
самообладание?! Дали в партньорска, колегиална или друга социална ситуация, но
едно на дело самообладание, разрешаващо запазване спокойствието, присъствието
на духа, а оттам и наличието на външното проявление на любовта, на условните
изисквания в спокоен вид. Защото без дълбокото наличие на безусловната, на
ядрената любов, запазвана в трудни ситуации, условните граници са от механични,
до силно примесени с болно агресивни елементи.
Въпросният приложен механизъм/ двигател на самообладанието е
валиден в каква да е взаимоотношенческа, "стъпваща на психичните ни
мазоли" ситуация. Ето, колежката на работа пак започва да злослови, да
суче интриги, да се държи саркастично, да ни злепоставя директно или още
по-силно като въздействие, подмолно и зад гърба ни, да настройва другите
негативно към нас, да ползва всичко казано и споделено искрено от нас в наш
ущърб и т.н.
Ако задържим в себе си автоагресивно (както мнозина правят),
ескалира болката ни, невротизира ни, започва да ни се иска да избягаме.
Възможно е буквално да се разболеем, да соматизираме, да ни се прииска да
злоупотребяваме с храна, с алкохол, с вещества ...
Да агресираме болно навън, е малко по-добър, все пак
вентилиращ вариант, който обаче добавя козове за още злоупотребяващо
въздействие в ръцете на подобен "тиранин" (правя препратка към книга
на Кастанеда). Защото болната агресия, е всъщност проява на слабост и както и
да изглежда, това е известно подсъзнателно на всеки от социалната система.
Как тогава да реагираме здраво, с ясното съзнание, че нищо
не е случайно и сме в учебна ситуация, давана ни от мъдростта на житейската
Дхарма? Ето как.
Метакогнитивно себепознание
Нужно е да се познаваме. Да сме минали през едно
околовръстно аналитично, когнитивно себепознание, което е прераснало в преживелищно
психотелесно, хипнотично и медитативно свързване с базисните ни вярвания.
Отначало това е било просто опознавателно интелетуален процес, който е преминал
в сензорно-прагматично себепознание. В живота какъвто е, някои стигат до такова
себепознание и без психотерапия, през убийственото налягане на битийните си
трудности, катаклизми и пертурбации. Мнозина обаче така и не стигат - иска се
съзнателност и учене. А психотерапията катализира и с десетки пъти ускорява,
присъединява се към този естествен процес на себепознание и самовладение.
Та, на дело започваме да познаваме мъдрата неслучайност и
синхроничност на всеки миг от живота си, като сме в учебен процес практически
почти постоянно. Вече не отбягваме тегобните ситуации и личности в живота си
прекалено бързо, знаейки че избягаме ли, всичко ще се повтори, че и с лихвата.
Учим се, свързваме точки не само интелектуално, но и съдбовно преживелищно.
Как?
Ето - обидите, проекциите на "тиранина", които
силно настояват нашето съгласие и идентификация с тях, което е силно
манипулативен, сугестивен механизъм, отнемащ свободната ни воля и моделиращ ни
властово-маладаптивно по болните съдържания на агресора. Приемем ли въпросните
проекции отвъд актуалната им валидност (доколкото я има, благодарим и се
коригираме), се самопревръщаме в нечия бърсалка или кошче за изсипване на
душевните му неосъзнатости, с което вредим както на себе си, така и на самия
'тиранин". Защото идентифицирайки се с болните му проекции, поддържаме
властовата му характеропатия, като се превръщаме в наранено обслужващ я
сателит. Но, не е въпросът до съгласяване или отхвърляне на тези болни нападки,
а до учене от тях. Трети е вариантът - житейско диалектичен е, надхвърлящ
фашливите дилеми на или/ или е.
Учене
Учене - как?! Съзнаваме през стабилна връзка с нашата и
социалната реалност невалидността на такива нападки - умеем да различаваме.
Тогава не ги спираме, поне вътрешно. Нищо подобно. Да ги спрем, е да се откажем
от уроците, давани ни от Живота. Наблюдаваме какво в нас задействат тези
злостни критики - осъзнаваме. Ползваме ги като прекрасен инструмент за
най-дълбоко собствено пречистване. Защото такива болни нападки
"изчегъртват" и най-дълбоките ни базисни характерови вярвания, и
най-закопаните ни страхови програми биват изкопани на белия свят на разширяващото
се до тях в мига, процесно осъзнаване. Отхвърлен, наранен, изоставен,
пренебрегнат, предаден, несправедливо злоупотребен, дефектен, лош, нищожество,
отпадък, унижено изложено изчадие, мръсен, провален, неспрявящ се... Всичко
изплува и бива поставено в прожектора на осъзнаването. Не интелектуално - това
е било само старт. Преживелищно, в тялото, в дишането в енергията си ги
осъзнаваме разкопаните си болки... И ги ползваме, поглеждаме смело, оставаме в
тях с доверие в прегръдката, от която имат нужда. Защото не са нещо външно -
това е много важно да се преживява като факт. Забележи, не само да се знае от
ума, а да се преживява. Собствени дълбоко наранени "парчета", които
са били потиснати, изтласкани, че и отречено разцепени (тук градирам степента
на психичните защитни механизми).
Главината на самообладанието
Това осъзнаване е първата част от "двигателя" на
самообладанието. Следва шперц/ мастер ключовата част на трансформацията, която
завъртяна в ключалката на осъзнаването, разтваря дверите и на една
спокойно-обрана, самообладана външна реакция (третата част). Ключово-шперц
частта от процеса на самообладание, е свързана с безусловната, майчина любов, а
спокойната социална (партньорска, професионална, въобще взаимоотношенческа)
реакция, с условната бащина любов, поставяща нормални изисквания/ условия/
граници.
Та, хубаво осъзнаваме преживелищно, хубаво свързваме
нападателните трудни ни стимули на "малките тирани" (всъщност
великолепни учители) и тегловно-смазващи ни ситуации с базисните ни характерови
вярвания и травми... Оттам насетне обаче идва същинската част - трансформацията
им. Това разделение на части е само описателно езиково, докато всъщност е един
цялостен процес, предимно на метакогнитивно разширено до афективната
психотелесно отелесена и, въплътена в тялото и енергията сензорика.
Съзнателност, проникваща в усещанията, стоящи в основата както на афекта, така
и на по-високите чувства, мотивации и когниции. Та, как трансформация на
най-дълбоките характерови вярвания и травми, при положение че са най-често
дълбоко прекогнитивни, невербални, идващи от най-ранни бебешки, предродилни (от
бременността), че и от рода и от предни собствени въплътени опитности? При това
директно, "онлайн", тоест на мига и в самото комуникативно
взаимодействие.
Промяната на тези най-дълбоки болезнени характерови вярвания
променя и съдбата ни. Защото индивидуално-личните ни характерови съдържания и
процеси са кондензат на цялата ни съдба, на всичко, което като обусловено
проявени същества си носим, "дробили сме, сега сърбаме попарата на
свободната си воля" и сме в този свят. Та как? Това е смело начинание.
Никак не е за търсещите розово удобство и пухкаво щастийце. За истинските
търсачи на Себе си е, неплашещи се от плутоновия смърт/ трансформация процес.
Защото е такъв. За весело смеещите се на смъртта на старото, гледайки я в очите
с ръце на корема от искрено хилотене е.
Смирено любящо приемане
Та, естеството на удържащата/ самообладана трансформация.
Смирение. Смирено смълчано безмълвие, провеждащо тишината на Дхарма, на
великата мистерия, надхвърляща живот-смърт илюзията в диалектиката на любящия
смисъл. Това е медитативен процес, приложен на дело. Поне при мен, това
познание идва от опита ми в медитацията, психотерапията и практическото им
приложение в ежедневието.
Мога много да говоря за подстъпките на всяка от стъпките в
този процес на самообладана трасформация, сама по себе си ключова стъпка в
цялостния процес на трансферно удържане/ приложно самообладание. Но, не е целта
ми да пиша аналитични лабиринти, а да изразя преживелищен опит - простичко,
през собствения си смлян процес.
На дело и ултра преживелищно - трансформацията при вече
налична осъзнатост, себепознавателно проникнала в комуникативния акт. То е
стихване. Тялото натежава. Оставаш смирено и смълчано в изплувалите собствени
дълбоки и болезнени съдържания, като социалният процес на нараняващо общуване е
ползван за цялостна преработка. Оставаш тихо, натежало в осъзнатите характерови
вярвания. Те болят... Дълго време са били зад сляпо петно при невротични, че и
характерово акцентуирани криви компенсации над тях. А сега ги осъзнаваш,
признаваш си ги смело. Това се случва за миг, когато вече имаш себепознавателен
достъп - говоря за присъствие на метакогницията/ самосъзнанието в прекогнитивни
болезнени наличности, определящи съдбините ти.
Осъзнато присъствие при смирено, медитативно смълчаване,
провеждащо ... тишината. Тази тишина е особено присъствие - наречи го
присъствие на духа или както искаш. Но тя е основната преобразуваща сила в
процеса на трансферното удържане/ самообладанието. Всички останали прийоми/
методи/ техники са възможни и дори важни, но околовръстни, начални и
последстващи. Една жива, любящо безусловна, разумно съзнателна тишинавтика,
спуснала се дълбоко в собствения пъкъл. А тя самата дори не е "небесна"
или "райска" (като метафори), а е истинна.
Смирено, смълчано безмълвие, провеждащо Боготишието (не, не
за пенсионера на нибенциту хортувам...). Това е главината на трансформационния
процес. Смиреното безмълвие, което прегръща, обгръща и приема отелесено
осъзнатите като афект и усещания базисни характерови вярвания.
При наличие на споменатото преживелищно себепознание, средовите
стимули са свързвани с най-ядрените характерови травматични вярвания, които
биват "погалени, обгрижени, помилвани и помазани" (всичко това е само
вербален израз, предаващ задвербална преживелищност). С безусловното приемане и
доверие, тихото любящо погалване, което ги успокоява и извлича потенциалите им
в опита, за който сме се родили. В този процес на трансферно удържане,
характеровите ни коалиции трансмутират до адаптивните им еквиваленти.
Оралността се преобразува до здрава емпатия, шизоидността до творчески
потенциал и висока стратегическа визия, садо-мазо до здрава асертивност и
смислен алтруизъм, психопатността в лидерски, ръководни качества (вече обаче
лидер първо на самия себе си...), а ригидността в спокоен и гъвкав воин, умеещ
да следва цели с елмазна социална дисциплина, идваща от постоянно наличната,
устойчива вътрешна мотивация.
Тишината преобразува. Не външната... Вътрешната, през
описвания процес. Любомъдрата тишина, провеждаща истинния смисъл да живееш
осъзнато, в интензивен учебен процес, в който постоянно надрастваш себе си, до
Себе си.
Спокойната социална реакция
Тогава, третата стъпка в двигателя на самообладанието -
равновесната външна, социална реакция. Когато прегръщането на собствените
страхове е така фасилитирано от трудните житейски ситуации и хора, имаме самообладанието
да проявим условната/ бащината част от любовта. Спокойно да изясняваме и
заявяваме през стабилна връзка с реалността резонната си позиция, като
запазваме хармонията си, обрано и с мека твърдост (понятиен оксиморон е, но
преживелище факт) взаимодействаме с трудния за нас човек и ситуация.
Равновесно се заявяваме и поставяме условията си, но
спокойно, непоклатимо, с присъствие на духа, което се усеща. Това е реалната
самоувереност, идваща от дълбоко себепознание и себетрансформация.
Наскоро приятелка, успешен творец в челната тройка в акварелната
живопис в световен мащаб, прочете статията ми „Служене“, която споделих след
поредното си медитативно оттегляне: http://orlinbaev.blogspot.com/2021/06/blog-post_25.html
. Обратната ѝ връзка бе: "Добре, Орлине, много красиво написано и
разбираемо, ама какво прагматично прилагаш от всичко това в живота си?!".
Отговорът ми бе именно този: "Практическо познание процеса на
самообладание. Извън едната дума, на дело."
По-горе започнах от партньорските и колегиалните
взаимоотношения, като се насочих към какви да е интерперсонални взаимодействия,
подлежани от ключовия акт на самообладанието (трансферното удържане, анализа).
Повърхностно разлики има. В партньорство или приятелство сме максимално
разкрити (е, поне желателно, при стойностни такива), а в професионална среда,
личният ни живот стои настрана. Поне при западния модел на бизнес общуване. И
това обаче е твърде относително след години присъствие в даден колектив. А
съществуват и други разбирания.
Твърдя, че в комуникативния акт има място както за
безусловността на любовта, така и за условната ѝ проява.
Твърдя и че при коя да е психосоциална динамика, актът на
самообладание е от централно значение. Защото трансформира не само социалния ни
живот, но и съдбата ни!
Потърсих в ума си синоним на тегоба. Сканирах няколко
понятия и се спрях на бременност. Думата идва от бреме и изначално е свързана
далеч не само с процеса на майчинство, а с качественото понасяне на житейски
тежести и опитности, от което се раждат красиви характерови плодове. Може да се
погледне и през частичното, станало масово значение (износването на биологичен
организъм), което да се пренесе в общовалидното. Да възлюбиш майчински живота
си така, че да трансформираш и родиш от бремената му зародиша, плода и детето
на същинската си природа. В даоската йога и тибетския будизъм такава аналогия е
правена от стотици години и хилядолетия.
В заключение - нека ползваме трудностите, за да раждаме
плодовете на духа!
Мандала на човешките ценности, потребности и смисъл (1) в
ЕП: http://orlinbaev.blogspot.com/2016/11/blog-post.html
Мандала на човешките ценности, потребности и смисъл (мандала
2) в ЕП: http://orlinbaev.blogspot.com/2017/06/2.html
...
Орлин Баев, естествен психотерапевт
Интересна публикация, иска ми се да бях вникнала, ама нищо не схванах "онтологичния ....на инфанта" ",комуникативен домейн" ???!!
ОтговорИзтриванеОнтология, тоест индивидуално развитие. На инфанта, тоест на младенеца, на малкото дете.
Изтриване