Автор на картината: Николай Рьорих
Био-енергетика
или цялостна, духовно-психо-телесна енергетика?
Започнах
заглавието с понятието „биоенергетика“, но в същия миг осъзнах, че тази енергия
е едновременно биологична, сексуално емоционална, психична и психодуховна
(по-долу в статията за удобство ще я наричам просто „психична енергия“). Една и
съща сила, проявявана през различните ‚етажи“ на човешкия процес.
Когнитивната
наука, количественият редукциониращ операционализъм, качествената психология и
психотерапия, и психичната енергия
Когнитивната
наука и психология, тази най-респектабилна система за познание, която силно
ценя, изцяло приемам и върху научната база на която стъпвам, откровено и с насмешка
отхвърля понятието телесна енергия, с лекота приравнявайки всичко в тази посока
до т.н. витализъм.
Уважавам
когнитивната наука в ролята ѝ на чудесна научна база за изкуството на
психотерапевтичния процес. Фундамент – не и повече. Психотерапията е изкуство,
което макар и да стъпва на научната основа, е цялостен творчески процес.
Изкуство, спускащо основанията си в научно-количествените подземни „корени“, за
да бъде нещо много повече от тях. В ядрото си психотерапията е качествен
процес. Когнитивната наука, такава каквато е понастоящем, разчита главно на
операционализирането на вътрешно психичното качество до редукционирани
количествено измерими, обективни телесни и поведенчески корелати, опосредствено
свързани с качествените си психични субекти. Валиден и ценен процес, който
обаче дори и при съвременното мощно невронаучно развитие, никак не може да
докосне дори интроспективно-феноменологичното богато психично качество не само
поради развитийната си недостатъчност в изразяването му, но главно поради принципната
си невъзможност за достъп до актуалния психичен домейн извън
поведенческо-телесните му изразители. Неспособност, произлизаща от идейния
краен материализъм и съответстващата му методология. Материализъм, който
представлява чудесна тухличка от по-голямата психична сграда, когато е виждан
редукционирано „хоризонтално“ само като малка нейна част, но представян за
цялото когнитивно/ психично познание сам по себе си, сляп когнитивен уклон,
изкривяване и буквална възприятийна слепота, що се отнася до психодуховния
„вертикал“. Повече за това можеш да прочетеш в статията ми „Качествени методи в психологията“.
Защо тази
статия?
Защо след
като официалният стожер в психичното познание, когнитивната наука, се отнася
маргинализиращо и дори пренебрежително към понятието „психична енергия“, а аз
самият съм в началото на въвеждането и утвърждаването на психотерапевтичната
модалност „Естествена психотерапия“, въпреки това начевам този текст?
Защото:
-
Както
писах и по-горе, въпреки че изцяло приемам и стъпвам върху базата на
когнитивната наука, тя сама по себе си изразява една много малка част от
изкуството на творческия психотерапевтичен процес като цяло и от мен самия в
частност.
-
От
16 годишна възраст се интересувам от системите за психодуховно развитие,
неизменно понятийно-преживелищна част от които е темата за жизнената енергия:
ци, чи, ки, прана, манна небесна и т.н.
-
Чудесният
психотерапевт от 20-ти век Карл Юнг, когото уважавам и приемам за един от
психологичните ми учители, разширява понятието либидо от сексуална, до психична
енергия (отново сексуално наситена, разбира се), както и живо се интересува от
и коментира древните психодуховни системи йога (кундалини, прана), даоизъм (чи
енергия) и т.н.
-
Друг
мой вдъхновител, психологът и интегрален психотерапевт Кен Уилбър, в аналогиите
си между различните световни системи, подчертва важността на психичната енергия
във всяка от тях.
-
Повлиян
съм от психотелесните школи в психотерапията (Райх, Лоуен, Бернаскони...), в
които понятието за био/ оргонна енергия и психотелесната работа с нея, е
ключово. Иска ми се да споделя осъзнаването си, че позоваването на авторитет
само по себе си, е логическа грешка (виж статията „Когнитивни изкривявания, уклони,
паметови заблуди, социални и паметови отклонения, логически грешки“). Когато обаче е правено единствено
като изразител на присъединяване към лична опитност, резултат на
феноменологичен, качествен собствен процес, цитирането на авторитет е просто
сравнение резултатите на качествено достигнати данни.
-
Личният
ми опит в практиката ми на естествена психотерапия ми показва, че когато
количеството на психичната ми енергия е високо, а качеството ѝ красиво, самото
ми присъствие в психотерапевтичния процес се превръща в лечебно. Когато
психичната ми енергия е количествено и качествено по-ниска и изкривена,
присъствието ми става по-слабо трансформиращо, механично и слабо. Разбира се,
количеството и качеството на личната сила могат да се обяснят чисто
неврокогнитивно научно чрез количествените ѝ хормонално биохимични корелати.
Това обаче не променя факта на качественото ѝ присъствие на самостоятелно ниво
в стратификацията на човешкия процес, нито пък поставя телесните корелати в
позицията на нещо друго, освен на такива.
-
В
момента на писане на тези думи, се занимавам с психология и изключително
наситено с психотерапия, от 16 години. В хода на годините отдадена практика,
установих чисто прагматично, че какъвто и подход да ползвам в рамките на
естествената психотерапия, когато вещо и ненатрапливо адресирам „потока“ от
психична енергия, подлежащ работените когниция, афект и телесните им изрази
(телесна клетъчна памет, мускулни брони, дихателен процес), ефективността
осезаемо се повишава. По-често и директно това адресиране ползвам през
практиката на естествената хипно и психотелесна психотерапия, но чрез общата ми
либидно-енергетична наситеност и качество, и при естествения аналитичен,
когнитивен, поведенчески, психотеатрален, фокусиран в решения и възможности и
др. подходи, през които интегрално-холистичната сплав на естествената
психотерапия се проявява.
По-долу
ще се спра на общия психоенергиен фон, споменатото психо-енергийно адресиране и
психотелесните биоенергетични опити.
Общият
психоенергиен фон на психотерапевта в естествената психотерапияАвтор: Николай Рьорих
Както
споменах и по-горе, от дълги години през опита си наблюдавам централната
важност на високата енергия. Високо енергийно ниво, при едно смислено-любящо
качество. Когато преливам от енергия, добро настроение, сърцата обич и ведрост,
се чувствам стабилен, уравновесен, с лекота удържам и най-тежките негативни
трансфери и на най-трудните клиенти и ги връщам преработени по
смислено-подходящ начин, така че да фасилитират процеса на трансформация.
Когато енергията ми е по-ниска, всичко се променя. Дори тогава, когато с
клиента вече има присъстващ дълбок синхрон, доверие и сърцата общност,
терапевтичният процес се случва достатъчно ефективно. И все пак, не е същото...
– започвам по-често да се разсейвам, да усещам че въздействието ми е налично,
но не толкова проникновено и наситено харизматично, както съм свикнал. В такива
дни на мен самия започва да ми липсва онова светещо присъствие в мен, излъчващо
се навсякъде наоколо ми. Присъствие на вътрешна благодат, доволство, благодарна
радост, устойчива истинност. Когато в
такъв момент се случи да приема примерно човек с тежко личностово р-во, който
интензивно проективно „бърше“ собствени несъзнаваности в ти-обекта, девалюира,
силно параноидно пречупва реалността, вижда любовта като заплашителна интрузия
и т.н., тогава се чувствам „пропукан“, а за да присъствам качествено в процеса,
ми отнема стабилна доза съзнателно смирение. Такива моменти поне при мен,
отминават бързо, а на следващия ден усмихнатата благодат се завръща.
Как да
бъде поддържана висока оргонна (Жизнена енергия, В. Райх) наситеност?
-
Чрез
трансформация на базисните характерови травми, извличаща здравите характерови
варианти, синхронични с пулса на Живота.
-
Чрез
преобразуването на страхово наситените вярвания в дългосрочната ни памет в
адаптивни такива.
-
Чрез
освобождаването от зловредните зависимости (навици, пороци) – към вещества,
храна, към подриващи жизнеността ни поведения. Обратното на зависимостта не е
независимост, а здрава свързаност с любящия смисъл. Оказва се, че страховете и
зависимостите ни черпят огромна част от ресурса ни, а трансформацията им води
до достатъчно свободна енергия, вливана в силен, по Дхарма живот.
-
Успоредно
на гореспоменатата работа по освобождаване автентичността от оковите на
невежеството, постоянен устрем към любомъдрия смисъл. Едно молитвено,
благодарно и благодатно поставяне любовта първично в центъра и ядрото на
психодуховната „сграда“.
-
Постепенно
като следствие от горното, превръщане на целия живот в молитвено-медитативна
проява на любящия смисъл.
-
Свещена
сексуалност – завръщане на сексуалността в лоното на любовта.
-
Творчество.
Писане, рисуване, театър (актьорска игра въобще...), музика. Пасивно оценяване
и активно собствено съзидание. Колкото повече даваш светлината на творческия си
огън, повече огън лумва, повече пламък ти се дава.
-
Следване
здрави, резонантни с любовта цели, идващи от душичката. Когато така благотворим
и любящо целепостигаме, ставаме проводници на смисъла. Съответно, отпускат ни
се повече енергийни кредити.
-
Достатъчно
продължителен и качествен сън. За някои стигат едва няколко часа, но за масите
това са 6-7 и дори повече часа.
-
Малко
по количество и с добро качество храна. Тук мнения много, според нивото на
съзнание. Аз лично от 92-ра година следвам системата на Емил Златев. Българин,
смея да кажа много по-ценен от разни световно нашумели „величия“.
-
Пиене
на много вода на гладно, евентуално с лимон/ оцет – тоест оптимално
алкализиране на организма.
-
Ежедневна
здрава двигателна активност. Спорт, ходене пеша, босоходство. Почивки от
менталните ангажименти чрез физическа активност, съчетана с медитативна,
свещена простота, тласкана от здравото усилие.
-
Редовно
общуване с природата, преходи. Не механично, но през едно медитативно свързване
с мъдростта ѝ, при „четене живата ѝ
книга“. Природата като „място на силата“.
-
Дихателни
практики.
-
Закаляване.
Редовно, с лично темпо нарастващо, но постоянно поддържано водно и въздушно
моржуване – с радост и весела усмивка.
-
Здраво
социално включване. Добри няколко, но истински приятели. Достатъчен и оптимален
спрямо темперамента и характеровата ни интро или екстравертна насоченост кръг
от качествени люде.
Психо-енергийно
адресиранеАвтор: Николай Рьорих
Работейки
особено изискващата психотерапевтична професия доста години, практикът неспирно
емпатийно резонира с всеки клиент година след година, месец след месец, ден
след ден, час след час, минута след минута, миг след миг – постоянно.
В хода на
този емпатиен процес, съ-вибриращ с емоциите, чуствата, менталните нагласи и
процеси, с настроенията, радостите и скърбите на всеки човек, постепенно в
клинициста се появява съ-чувствена и съ-усещаща сензитивност, долавяща и
най-малките нюанси, щрихи и краски на психичния живот на човека. Усещане за
свързаност и любящо-смислено единство, през което психотерапевтът постепенно
започва да регистрира интуитивно подлежащата мисли, чувства, емоции и усещания
жизнена енергия. Не говоря за някаква свръх сензитивност, а за едно чисто
човешко интуиращо усещане, долавяне на подлежащия всички когнитивни нива
психоенергиен пълнеж и потоци на общуваните същества. Въпросното усещане се
оказва, че присъства не само към клиентите и дори не само към хората, но към
животните, растенията, природата, към чувстващите същества и живите потоци на
Живота, преминаващ през тях.
Оргонно
(психоенергийно) регистриране както спрямо чувстващите същества, така и към
самия преживяващ го. Лично при мен такова интуиращо усещане не е било умишлено
търсено, но естествено се прояви не само през годините психотерапевтична
практика, но и чрез опита ми в медитативните индийски, даоски, братски и т.н.
системи, където понятията прана, чи, жизнена енергия и т.н. се утилизират не
теоретично, а практически във вътреенергийни практики (ней гун, чи гун,
паневритмия, дихателни, енергийно меридианни практики и т.н.).
Както казах
и по-горе, самата психотерапевтична работа, се явява такава ежедневна практика
по постоянно вчустване, съпреживяване и „с корема“ долавяне. Макар и „с корема“
да слагам в кавички, всъщност подлежащото регистриране на този либиден (либидо
= психична енергия, К. Юнг) поток и съдържание, се усеща преживелищно именно с
т.н. коремен мозък, с червата. Това с корема оргонно/ психоенергийно съ-усещане
не е разделено от останалите психични нива, но просто ги подлежи. Естествено
заедно се преживява със сърдечното съ-чувстване и ментално интуитивното
разбиране, при което интелектът само облича в подходящ изказ вече наличната
разбираща интуиция. Разделянето тук е единствено описателно интелектуално,
докато практически емпатийното съпреживяване се случва едновременно на всички
тези нива. Така понятието емпатия се разширява от чувствознателен взаимообмен и
сърдечно единство, до обхващане и на
интуитивния, и на психоенергийно осезаемия процеси, едновременно реализиращи се
възприятийно от позицията на цялостната личност (Селф, Юнг).
Въпросното
психоенергийно адресиране – с течение на годините практика, предимно при
ползване на хипнотерапия самостоятелно или едновременно с психотелесни похвати,
забелязах че дланите ми сякаш сами започват леко да се движат. Надолу за
потъване в транс, наляво за освобождаване на блокажи, надясно за енергизиране,
нагоре за достъп до ресурс... Движения непланирани, но идващи от интуитивен драйв.
Може би читателят е гледал някой и друг епизод от сериала „Монк“. В него
главният герой при разсъждение си помага с движения на ръцете... Нещо подобно
се случва в психотерапията – спонтанно и сякаш помагащо достъпа до потенциала,
до трансовите мозъчни вълни, изчистващо и зареждащо. Понякога в ума ми дори
възниква в синестезия даден цвят, звук, усещане, аромат...
Споменавайки
въпросното психоенергийно адресиране, не говоря за някакво махане с ръце –
съвсем леки, символични движения, ненатрапвани на клиента, който през това
време най-често е със затворени очи. Леки дори не толкова движения на дланите,
а понякога дори само на пръстите. Споделих по-горе интуицията си какво
фасилитират. А защо се появява импулсът за реализацията им, единствено мога да
предполагам. Възможно е да са свързани с хомункулус – с това преобърнато
„човече“ в мозъка, имащо огромно неврално представителство на дланите. През
същия този мозък мислим, възприемаме, интуираме – може би движенията на ръцете
са имплицитно свързани с тези процеси така, както лекото беззвучно мърдане на
устните, с вътрешния диалог. Устните между другото също имат голямо
представителство в мозъчния хомункулус. Някои говорят за магнитните земни линии
и т.н. Без да отхвърлям тези предположения, се спирам предимно на
неврологичните факти.
Психотелесни
биоенергийни опитиАвтор: Николай Рьорих
Практиката
ми на естествена психотерапия е повлияна от богат спектър от парадигми – от
аналитичната, през когнитивно научната, хуманистичната, до трансперсоналната.
Един от
възгледите за отелесено психично функциониране, който споделям и от който
извличам естествена психотерапевтична полезност, е този на отелесеността на
човешката психика (embodiment). Възглед, през който психиката се репрезентира приземено в
тялото, като психичните травми, страхове и процеси контрахират или не
биоенергийния/ оргонния (В. Райх) поток в дадени телесни зони, пряко свързани с
характеровата психосоматична таксономия.
Когато
психотерапевтичният процес бъде подпомогнат чрез психотелесно въздействие върху
задържания оргонен поток, енергията протича свободно, а възстановяването на
ментално-емоционалното, а оттам и на психосоциалното функциониране в норма, се
реализира далеч по-ефективно, ускорено и красиво.
Въздействие
чрез позиции на тялото, дихателни практики, терапевтичен допир, психотелесни
опити. В естествената психотерапия често психотелесните похвати комбинираме с
хипнотични, което допълнително задълбочава и катализира лечебния процес.
…
Настоящият
текст не цели детайлно описание, а единствено засяга „червената нишка“ на
важността на работата с психичната енергия в ефективната психотерапия.
Орлин Баев,
естествен психотерапевт
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Здравейте, приятели! В случай, че желаете да ми зададете въпрос и очаквате отговор, моля пишете ми тук в коментарите!