Eмпатиен лечител
В статията си „Еволютивни фази и
характерови структури“ описах невротичните варианти на характерите, като изведох
и адаптивните им, здрави еквиваленти, до които човек стига след качествена
характерова преработка на базисните характерови травми и изхождащите от тях
вярвания. Тук в поредица от кратки текстове, ми се ще да обрисувам по-обстойно здравите
характери.
...
Ето го оралният човек.
Нужда от грижа, топлота, близост, присъствие, принадлежност, подкрепа и опора,
защита, сигурност и обич. Защото самият той няма център от любяща грижа, прегърната
принадлежност и сигурност, ги търси в значимите други. В партньора, приятелите,
другите. Закача се, „висва на врата“, прилепва, зависи и се стреми да направи
другия зависим от себе си, представяйки тази зейнала, зависима несамостойност
за истинска любов. Страхувайки се от изоставената самота, която приема за
смърт, се държи задушаващо и обсебващо.
Не умее да поставя на
самия себе си граници и затова постоянно нарушава дифузно границите на другия,
воден от невротичната си нужда от залепена близост. Такова поведение разбира
се, натежава и на по механизма на самоизпълняващата се прогноза, често води до
изоставяне. Или самата оралка (разговорно нарицателно за орална характерова
структура) изоставя, за да не бъде изоставен, като задължително предварително
се подсигурява с ти обект, за когото да прилепи зависимите си характерови „пипалца-смучки“.
Трудно се заявява и дава
отказ, когато е нужно - страх го е, че така ще бъде нехаресан, необичан и
изоставен в бездната от самотен ужас и вътрешна празнота, която постоянно и
автоматично-несъзнавано трансферира в обектните си отношения. Вътрешна
празнота, в която колкото и да бъде партньорски, приятелски и социално наливано,
„изтича като в продънена каца“, на която единствено стените се навлажняват – не
за дълго. Кауза пердута за персона нон грата е такова наливане отвън. "Дай ми
внимание, още внимание, грижа, обади ми се за н-ти път всеки час, пиши ми в
месинджъра както аз ти пиша н пъти на минута, за какво си мислиш сега, обичаш
ли ме, кажи ми го пак и пак, не си ли мислиш за друга сега, ревнувам те и
представям ревността си за обич, ревнувай ме и ти, за да получавам внимание,
рационализирано в невротичното „Който ревнува, обича“...
Оралният характер притежава
прекрасната способност за преживяване на емпатия, но докато се проявява в
непреработения си, невротичен вид, емпатията също е болно-невротична. Поради
липсващия автономен център от любяща сигурност, оралката не притежава любящо-мъдрата,
преживелищно диалектична визия, надхвърляща добро и зло, удоволствие и болка,
хубаво и лошо. Поради тази си липса, застиването на емоцията в най-ранните онтогенетични периоди, характерни с атавистичните си защитни механизми и неспособността си да поставя здрави
граници при „присъствие на духа“, емпатията му е разцепена между
свръхпреживяване на нечия радост и добруване идеалистично-„надрусващо“, и свръхболезнено
раздиращото вчустване в болката на другостта. Инфантилно, наивно-позитивно
въздигане и вкопчване в „добрата майчина гърда“ и отричащо, свръхболезнено, страхово-гневно
разкъсване при допира до „лошата гърда“ (казано през специфичния език на психоанализата
на обектните отношения). Болна или псевдо, невротична емпатийност, която
прераства в здрава, когато оралният характер бъде преработен до здраво
емпатиен.
…
Когато бъде преработен,
оралният характер запазва фината си дълбока свързаност с „ти“ обекта, но вече
при изградена стабилна психична автономност и самостойност. Тогава той се
научава сърдечно да дава, като самото даване кара радостта му да напира
извътре, от източника на психичната му безграничност. Емпатът прелива от онази
спокойна връзка с любовта, която иска да тече навън и бъде споделяна. Затова
той обожава общуването, при което осъществява дълбоко сливане с психичната
енергия и чувствата на човека срещу себе си. Емпатът директно чувства и
съпреживява „ти“ и „ние“ обектите, способен е за секунди да реализира дълбок
сърдечно - енергиен синхрон. Това непосредствено печели и привлича хората към
него и съответно го прави харизматичен лидер. С известно усилие той успява
асертивно да се заявява, а високият му интелект осъществява чудесна връзка с
реалността и гъвкаво препланиране, водено и от сърдечната му спонтанност.
Емпатът принципно притежава ясно изразен баланс между екстраверсия и интроверсия
и умее еднакво добре както да се потопи дълбоко в душевността, така и да насочи
либидото си (психичната си енергия) към външния свят. Емпатът е често срещан
характер в нелеката професия на психотерапевта.
Потребности
Всички ние неслучайно се
раждаме в дадена семейна система, носеща определен родово-паметов, геномен
импринт и наличности. Преживяваме специфични травми не за да се мъчим, а през
работата си с тях, да ни послужат като гориво, налягане което да ни води към
усвояване на съответни характерови уроци. През базисните си характерови
вярвания пречупваме възприятието на социалната реалност субективно, мислим и
действаме съответно, което определя съдбата ни. Така характерът едновременно е
изразител на съдбата ни, както и работата по него пряко я променя из основи.
Живите, чувстващи
същества имаме потребности – физиологични, от социална сигурност и утвърждаване,
общностна принадлежност, разумна творческа изява, естестична и етична обич,
красота и нравственост, идващи от присъствие на духа. Задоволяването на
потребностите се реализира както през пирамидална градация отдолу-нагоре (вж.
Маслоу), така и през вече присъстващото себереализирано себепознание на
духовната ни същност, отгоре-надолу. Повече за тези два вектора читателят може
да прочете в следните статии: „Мандала на човешкия
смисъл, ценности и потребности 1“ и „Мандала на човешкия
смисъл, ценности и потребности 2“.
Базисната травма в
оралния характер е изоставената, безлюбна самота. Потребностите тук са от любяща
заедност, приемане, общностна съпричастност, прегърната погаленост, любящо
единяващо сливане. В статията „Еволютивни фази и
характерови структури“, както и по-горе, описвам невротичната посока, в
която тези потребности се задоволяват чрез маладаптивно зависимо, несамостойно възприятие
и поведение.
Здраво задоволяване на
потребностите
Ключовата насока при здравото
задоволяване потребностите от любяща заедност, обичана сигурност и сърдечно
единяващо приемане, е автономната самостойност. Автономният, относително
самостоен интрапсихичен център, ядро от любяща свързаност със Себе си, а оттам
и с ти и ние обекта.
Трансмутацията от орално
невротичен, в здрав „емпатиен лечител“ характер, в естествената психотерапия се
осъществява по пътя на смислово стройна поредица от методологична последователност,
холистично интегрираща в себе си не само широк кръг от психотерапевтични
системи, но резонираща преди всичко с естествената отелесеност на човешката
когниция в духовно-психо-физиологичния човешки процес.
В началото се стъпва на
стабилна научна база, като през естествената когнитивна психотерапия човекът е
учен да работи с автоматизираните си мисли (а.м.), междинни допускания и базисни
вярвания рационално-когнитивно. Така се изгражда основа, стъпване на здравата
база на логическото разбиране и осъзнаване. Постепенно този процес се
автоматизира и от „околовръстно“ ментален, има свойството да прониква и променя
все по-дълбоките психотелесни залагания. Работи се с а.м. като „Няма да се
справя сам“, „Ще се проваля каквото и да правя – по-добре да не опитвам“, „Страх
ме е, че ще ме изостави!“, „Знам, че не ме обича истински, а някоя ще го омае и
ще ми го отнеме!“, „Ще остана сама!“... Мислите се регистрират, осъзнават,
променят адаптивно, което води до промяна и в емоцията. Постепенно процесът се
фокусира все повече „в корените“, в базисните и междинни вярвания за себе си, света
и другите, такива като „Не съм обичана!“, „Не се харесвам и обичам!“, „Сама
съм.“, „Изоставя ме – умирам!“... Залагат
се здрави характерови вярвания: „Обичам се, обичат ме!“, „Харесвам се безусловно
и ме харесват безусловно!“, „Заслужавам любов!“, „Творя с любов.“, „Доверявам
се на потенциала си и затова се справям с лекота.“, „Доверявайки се дълбоко на
себе си, мога да се доверя и на другите.‘, „Мога здраво да се подчиня.“, „Спокойно
поставям здравите си граници.“, „Любовта винаги е с мен – невъзможно е да съм
самотна!“...
Относно ролята на психоанализата в така
описвания процес: с пълно уважение към достиженията ѝ, при достатъчното ѝ познание,
се ползва активно като фонов, паметов контекст в психотерапевта, служещ му за
качественото проследяване съдържанията и психодинамиката в клиента. Практически
обаче, в естествената психотерапия психоанализата е далеч по-систематизирана,
целенасочена и структурирано-извличаща психичните процеси от тази в аналитичните
школи по света, като е употребявана предимно според нуждите на фокусираната в
решения и преобразуване целева характерова промяна, с далеч по-активното и
мотивиращо присъствие на психотерапевта.
Когнитивният планиращ,
препланиращ, свързващ стабилно със социалната реалност и ментално преобразуващ
процес в естествената психотерапия, е свързван с принципа на мъдростта.
Когнитивният процес се
надгражда от поведенческия подход. Оралният човек е учен да осъзнава, удържа и
променя зависимото си, вкопчено-обсебващо поведение в любящо-самостойно. Преобразувайки
когницията, както споменавам по-горе, да регистрира и дезавтоматизира
поведенеските си зависими навици. Да удържа на тласкащата го невротична нужда
да се свърже на живо, по телефона или през интернет със значимите за него
възпитаващи фигури (родителите), с партньора, приятелите и познатите... Учен е
периодично да остава сам, посрещайки изплуващата тревожност със смирено любящо
приемане, учейки се да бъде добра компания на самия себе си. Постепенно се
ражда осъзнаването, че самотата никак не е равна на самотност, а че отвътре
живее цял един богат свят от творчество и любов, който е винаги наличен. През
все по-усвояваната асертивност, оралната личност е възпитавана в умението да се
заявява и дава здрав отказ, когато е нужно, отново посрещайки базисния си
собствен страх от нехаресване и изоставяне от значимия друг. Самостойността е
утвърждавана и в процеса по вземане на решения, като постепенно се следва
градация от по-„малките“ и ежедневни, към по-ключовите такива.
Естествената психотерапия
плавно продължава хипнотерапевтично, през подходящите аналогии, вложени в
метафори и алегории, да трансформира и тласка към самостойна автентичност. Естественият
хипнотерапевтичен процес преминава през реструктуриране на „червената нишка“ от
базисни характерови убеждения в автобиографичната епизодична, семантична и
процедурна памет. Тоест, работи се в посока пренаписване на личната история с
т.н. хипнотична регресия. Ползват се множество хипнотични, нлп, трансперсонални
и др. прийоми.
Естественият терапевтичен
процес по реструктуриране на оралния в здраво емпатиен характер, се прелива в
психотелесна, през тялото, през сензориката работа. Защо? Защото човешката когниция
е отелесена. Базисните характерови, подсъзнателни вярвания присъстват в
телесните брони, блокажи, напрежения задържащи потока от психична енергия (либидо),
в усещанията случващи се не в някакво абстрактно пространство, а тук и сега, в
тялото. Практически тук работата се изразява в психотелесни опити за здраво
подчинение, доверие и асертивност – двете страни на любовта, майчино-приемаща и
бащино поставяща здрави граници. Особено важна на това ниво на трансформация,
се явява груповият процес: психотелесни опити, констелации, психодрама,
психотеатър и пр. групова динамика, в която междуличностовото взаимно
отразяване притежава силата да трансформира интензивно. Групов процес,
осъществяван в ежеседмични терапевтични групи и неколкократно всяка година
дълбоко преживелищни, няколкодневни работилници.
С особено проникновена
сила на въздействие при трансформирането на оралния в здраво емпатиен характер,
е естественият трансперсонален (висинен, надличностен) подход. За него говоря в
поредица от статии
тук. В настоящия кратък текст, ще спомена единствено незаменимата мощ на реструктуриращата
молитва и медитацията.
За ролята на молитвата в
естествената психотерапия подробно разисквам в статиите „Молитвата в естествената
психотерапия – научен поглед“ и „Стабилна база“.
Отвъд теоретичната научна обосновка, практически чрез молитвата в човека се кондиционира
и установява стабилен вътрешен център, базисно ядро, вътрепсихична „канара“,
върху която когнитивният процес устойчиво стъпва. Тепърва невронауките във все
по-голяма дълбочина и с по-точна прецизност ще проследяват невралните корелати
на молитвеното въздействие и процес. Преживелищно, случва се ресвързване с
това, което някои наричат Бог, други Дао, трети жива и разумна природа, Дхарма,
мъдър природен ред. Разумен природен ред, в който съществуват ясни
закономерности,произлизащи от любовта, мъдростта и истината на Дхарма, на
естествения природен ред на Дао, на Бога. Вътрешно присъствие, в което човек може
да бъде сам, но не и самотен. Мъдрото и освобождаващо присъствие на любовта,
която единява с един разумен космос, проникнат от прегръдката на блага
правдивост. Така ползването на молитвата многократно ускорява преработката на
оралния характер в емпатийно-лечителски, като директно сформира и води до
осъзнаването на стабилен вътрешен център, здрава любомъдра база.
„Черешката на тортата“ в
естествената психотерапия, е медитацията. Не водената (хипнотерапия), а „чистата“
медитация. Това, което в естествената
йога наричаме смълчано безмълвие, провеждащо Боготишието. Когато човек
смълчи ума си в смирено съсредоточаване, започва да се случва свръхсъзнателният
процес на прозиращо зад воала на телесната повърхностност безмълвие, провеждащо
... Бога. В медитацията човек остава сам не само физически, но и
вътрепсихически. Любимият на оралната личност механизъм интелектуализация бива
отнет, а хващането дори за самия ум през невротичния свръхконтрол става
невъзможно. Лишен дори от тази си псевдоопора, на човека му се налага да „скочи“
в тишината, която се оказва наситена с блага мъдрост, „слизаща“ до дълбоките
психични страхове и неутрализираща ги до дълбока сигурност, спокойствие, ведра
радост. Страхове, присъстващи в тялото като телесни напрежения, проявени в
усещания, носещи психични съдържания. Осъзнатото свързване на тези наситени с
базисни характерови вярвания усещания с тишината, постепенно ги неутрализира,
преобразува ги до поток от чиста енергия. Любящата, освобождаваща мъдрост
превръща базисните вярвания в гориво за присъствието си в живота на човека. Зависимостта
трансмутира до здрава емпатия, до любомъдрие.
Горните терапевтични
последователности са препоръчителни, нежели твърдо следвани. Често се
припокриват или осъществяват успоредно паралелно.
...
Така. Описах как в
естествената психотерапия не се борим с характеровите си страхове, а ги
ползваме като гориво на опита, за който сме слезли в това земно училище – за изучаване
на предметните уроци, вложени в самите травматични характерови вярвания. При
оралния характер преобразуваме вярванията за изоставена самота в автономна,
любяща самостойност – оралната зависимост се трансформира до здраво емпатийно
свързване. Оралната личност се превръща в емпат, преливащ от любяща мъдрост, което
прави присъствието му в социума лечебно.
...
Орлин Баев, естествен
психотерапевт
Има ли как да постигнем всичко това без психотерапевт? Тъй като и тогаваа проявяваме закачане - издигаме психотерапевта на пиедествал и считаме, подсъзнатено, че той ще ни избави от саморазрушитения ни характер. Ако пък не попаднем на специалист, който да възприемаме като висшия друг - не го харесваме, струва ни се недостоен, некомпетентен т тн.
ОтговорИзтриванеВ това мнение си личат личните механизми идеализация и обезценяване. Всъщност в здравата психотерапия никак не приветстваме закачането за терапевта, нито пък е по-високо. равнопоставени партньори, работещи за обща цел са клиентът и терапевтът.
Изтриване