По-долу коментирам върху статията „Защо
хората вярват в Бога?“ (англ.)
Добра статия. Запознах се с Когнитивната наука на религията
преди 15-на години (авторът на цитираната статия е изследовател в това поле).
НБУ е част от този вече глобален, около 30г. понастоящем рисърч - изследва се
метакогницията, аналогията в матафорите в свещените текстове, хиперактивният детектор на
интенционалност - дори се предполага мозъчната му база, проследявана с
невросканиране. Когнитивната наука на религията е тясно свързана със социалната
и еволюционна психология. Мултидисциплинарна е - в колаборация работят
невроучени, антрополози, психолози, религиоведи. Ползва освен количествени и
качествени методи. Книгите на основателя ѝ, Джъстин Барет, са увлекателни
четива за любознателния ум, а основно правило е да не се избързва с генерални
заключения от рода на "Има/ няма Бог/ Дао, всичко това е анимирана проекция
на нужда от защита и т.н."...
В статията авторът дава интересни насоки: свръхактивният детектор на интенционалност (СДИ), анимиращ проективно; връзката между
по-високата рационална, емоционална и социална интелигентност и религиозността/
духовността; обществената защитеност като предиктор за по-нисък процент
религиозност; общуването в малки групи от познати, големи групи от непознати и
изолацията; базисната религиозност като basic mode в когнитивното
функциониране, дори при най-твърдия на съзнателно ниво скептик; опасността като
задействаща СДИ; нуждата от смисъл, като по-високо ниво в процеса на
религиозно/ духовно вярване; религията като механизъм за социален контрол
(разбира се); религиозното вярване като адаптивен механизъм за справяне с
житейските стресори; социалната (не)желателност като стимул за споделяне или не
на религиозния мироглед;
А по-конкретно - във всеки от нас съществува т.н. в
когнитивната наука на религията хиперактивен детектор на интенционалност, през
който човек проективно одушевява, придава съзнателна разумност, смисъл и
преднамереност на обекти и събития. Относно рационалната
интелигентност - при ниска, се наблюдава склонност към магично мислене. При
средна, случваща се в развито общество, за атеизъм. При по-висока
интелигентност обаче, когато е съпътствана от емоционална такава, типична за особено талантливите и гениални, силно
творчески индивиди, отново се наблюдава силна тенденция за духовна перцепция,
вече не антропоморфно-инфантилна, а като осъзнаването на по-мащабни
психодуховни закономерности, аналогични с физичните, но качествени, имплицитно
феноменологични, пряко свързани с експлицитните, количествено и веществено
проследими.
При висок рационален интелект, без висока емоционална и
социална интелигентност (и духовна), умът е механичен, а такъв индивид действително
прилича на компютър на въглеродна основа...
Емоционалната интелигентност и религиозното вярване - при
ниска такава, се наблюдава вариация от пожелателно/ магическо мислене, до
психопатна липса на емпатия, а оттам и на религиозно вярване.
При висока емоционална интелигентност, когато обаче
рационалната е ниска, се наблюдава т.н. сляпа, фанатична религиозност. Когато
обаче високите емоционална и социална интелигентност са съчетани със също
високата рационална интелигентност, неизменно се отчита високо присъствие
на религиозност/ духовност, но по изследователско, трансформативно и инспиративно творчески, научен начин, като високо ниво на
творческия процес и живот, живян с придаван смисъл, от психичната
феноменологичност, в посока социалната реалност..
Когато човек живее в малка група от добре познати хора, с
регулиран социален живот, както и при развитите икономически и като социална
защита човешки групи/ социуми, тенденцията е за по-нисък процент религиозност.
Тоест, нуждата от механизъм за справяне с несигурността чрез активирането на СДИ и проекцията му в одушевена защита, е по-слаба. При живота в изолация, се
случва силно задействане на СДИ, като намиране на божествено присъствие и
смисъл - според когнитивните учени, като механизъм за преодоляване на самотата.
Тук обаче, както и при цялата вярна на едно ниво когнитивна теория, виждам
сериозни "пукнатини". Коментирам в края на тази статия. При живота в големи и плътно населени хабитати, но със слаба икономика и ниска степен на социална защита, както
и при типичната за такива системи дистантна отчужденост на човек от човека и
несигурност, религиозното вярване рязко нараства.
Когнитивната наука на религията установява, че в основата
си, когницията на всеки човек, дори на най-съзнателно атеистичния, е
религиозна, а при преживяване на опасност, страх и болка, тази основна психична
модалност, неминуемо се активира, докато повърхностният слой от рацио се срива.
Както се казва, 'В окопите атеисти няма!"...
Когато се твърди, че някои преживели война и насилие, губят
вярата си, бих казал, че са загубили наивната вяра. Придобили са всеки според
капацитета си - от цинично и нихилистично отричане като механизъм за справяне с
травмите и ужаса, до адекватна, холистично-диалектична визия, обхващаща както
кошмара, така и екстаза поравно.
Относно социалната желателност: когато индивидът живее в
общество, поощряващо религиозността, се наблюдава висока степен на конформизъм
при подлежаща вариация от искреност в религиозното вярване, неутралност или
прикрит скепсис. Обратното - когато индивидът живее в общност, неглижираща или
отхвърляща религиозността, се проследява висок конформизъм към атеистичните
убеждения, при подлежащо съгласие, неутралност или прикрита религиозност.
Когнитивната наука на религията, е прецизна, а фактите,
достигнати от нея, са такива, каквито са. Човешката когниция в основната си
модалност, е религиозна (нищо общо с институционализираност - става дума за
ядрено равнище на психично функциониране). Централна в тази първична психична
религиозност, е свръхактивната детекция на интенционалност (СДИ), обслужваща
адаптивно защитните механизми на индивида за социално и въобще, житейско
справяне в условия на несигурност, непредвидимост, стрес, болка и трудности. В
социални системи, в които защитеността е повишена, активирането на СДИ, е
по-слабо и обратно. Религиозните вярвания могат да имат роля в емоционалните и
рационални механизми за справяне (coping strategies). Когато високият
рационален интелект, е съчетан с висока емоционална и социална интелигентност,
религиозната, базисна модалност отново е силно активирана, но вече преминаваща
през призмата на рационалната, емоционална, социална и духовна интелигентности,
като осъзнаване на смисъл, наличие на любящо-нравствени закономерности в
диалектичната спирала на развиващото се/ разтварящото се за потенциалите си
съзнание. Тоест, презумпцията на когнитивната наука на религията за
присъствието на СДИ единствено в магическо/ пожелателно мислене и вярване,
никак не обяснява качественото, феноменологично прозиране (випашяна, санскр.)
на творческия процес на високо ниво, към който тук насочвам читателя.
Когнитивната наука на религията е изключително ценно направление в основния поток на когнитивната наука. По презумпция обаче, занимаващите се с такава наука, практически отхвърлят интроспективния, качествено-феноменологичен (преживелищно имплицитен) метод, поради крайния си материалистичен байъс (bias, уклон) или дори когнитивно изкривяване (cognitive distortion). Защо го изповядват в такъв краен вид, самите учени никак не могат да обяснят. В такъв дух на разсъждение, следвайки смисловия поток, който ми се ще да предам, е ли възможно творческият процес на високо ниво, в който в сублимиран вид активно участва свръхактивният детектор на смислово наситена интенционалност, да е не толкова и не само проекция на анимиращо пожелателно мислене, идващо от нужда от смислен порядък, синхронична неслучайност, закрила и смисъл, а именно детекция, осъзнаване на този смисъл и по-цялостен порядък, съзнателност и Битие?!
Когнитивната наука на религията е изключително ценно направление в основния поток на когнитивната наука. По презумпция обаче, занимаващите се с такава наука, практически отхвърлят интроспективния, качествено-феноменологичен (преживелищно имплицитен) метод, поради крайния си материалистичен байъс (bias, уклон) или дори когнитивно изкривяване (cognitive distortion). Защо го изповядват в такъв краен вид, самите учени никак не могат да обяснят. В такъв дух на разсъждение, следвайки смисловия поток, който ми се ще да предам, е ли възможно творческият процес на високо ниво, в който в сублимиран вид активно участва свръхактивният детектор на смислово наситена интенционалност, да е не толкова и не само проекция на анимиращо пожелателно мислене, идващо от нужда от смислен порядък, синхронична неслучайност, закрила и смисъл, а именно детекция, осъзнаване на този смисъл и по-цялостен порядък, съзнателност и Битие?!
………………
Орлин Баев
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Здравейте, приятели! В случай, че желаете да ми зададете въпрос и очаквате отговор, моля пишете ми тук в коментарите!