Страници

петък, 25 април 2014 г.

Учителят Беинса Дуно (Петър Дънов) за опасностите при практикуване на Йога

 Учителят Беинса Дуно (Петър Дънов) за опасностите при практикуване на Йога

Учителят твърди, че йога практиките крият опасности за съвременния човек, че могат да навредят. Знам за това мнение на Учителя отдавна. Принципно съм съгласен с него - не теоретично, а през опита си. Както и относно крайностите в йога, както се практикува от някои на изток. Защото това, което на запад е масово познато като йога, е някаква пародия от стречинг с елементи на релаксация. Йога също се развива, не е нещо застинало - примерно, преподаващите я умишлено я адаптират към целевите си групи. Споделям обаче мнението на Учителя за екстремности като крайния йогически аскетизъм, ежедневната многочасова практика на дишания, прекаляването с тантрическите сексуални практики. Последните директно "бъркат" в биохимията - допаминът умишлено е поддържан продължително време в оргазмено плато. Това променя баланса и на серотонина, норепинефрина, ендогенните опиати. Заедно със силните медитативни преживявания, може да се предизвика и зависимост, повишена невротичност, безсъние... Такава мощна практика, когато се прави невежо и прекалено, дори може да бъде тригер за психоза! Дишанията също не са безобидни, ако се прекалява. Скоро присъствах на невро фийд бек тренинг, воден от виден български невроучен. Практикувах няколко вида йогийски дишания и проследих пряко влиянието им върху задействането на симпатикуса, парасимпатикуса, сърдечния ритъм... Оказа се, че някои видове дишане всъщност възбуждат, предизвикват симпатикотония, а други успокояват, задействат парасимпатикуса и забавят сърдечния ритъм. Йогите обаче някакси пропускат пряко да уточнят кое как действа и е възможно човек с години да фантазира, че се успокоява примерно, а всъщност да преактивира симпатиковата си активност, което освен, че практикувано с йога заключванията (бандха трая) изтласква кръв и налягане към мозъка и евентуално прави практикуващия по-умен и повишава потенциала му, ако се прекали, го прави и по-тревожен. В практиката си на психотерапия установих, че това, което в йога се нарича кундалини ефект, практически се припокрива с преживяването при някои тревожни състояния. С това не казвам, че кундалини ефекта винаги е свързан с тревожност, но определено води до такава, когато човек не е готов и не знае какво прави. При възникналите поради несъзнавани психодинамики тревожни състояния, психотелесната симптоматика на кундалини ефекта се явява подтик съзнанието на преживяващия го да го "догони", повик за разширение и одухотворяване. Когато обаче човек съзнателно изпълнява йогийски/ тантрически методи и търси кундалини случване, дали винаги е готов за това, дали успява винаги да дозира количествено и да прави качествено методите, това са риторични въпроси... За това говоря в тази си статия:http://orlinbaev.blo...og-post_10.html Така че, като цяло, Учителят добре знае какво казва! Сексуалните практики, дишанията - всичко е чудесно, когато човек много добре знае какво прави, колко да го прави и къде да спре. Но дали винаги е така?! Затова Учителят дава на европееца по-модерирани дишания, въобще не споменава дори сексуалните практики, както и крайния аскетизъм, съчетан с някои психотелесни гимнастики, истински неподходящи не само за западния човек...
Аз съм работил и живял заедно с индийци, индонезийци, филипинци, китайци. Когато говорим за бхакти, раджа, джнана и карма йога (тоест за това, което уважаващите се учители наричат йога), аз лично не дискриминирам практикуващия на източен и западен човек, а по-скоро виждам съзнания, в едно или друго тяло... Според мен не става дума за изток и запад, а за степен на готовност, познание какво, колко, как, кога и на базата на какъв етичен, морален и като начин на мислене и живот контекст се прави! Като цяло, резонирам с мнението на Учителя силно. 

Добавям мисъл от Учителя, която директно синхронира с опита ми: "Прави погрешки, и върви напред. За предпочитане е човек да се труди и работи, макар и да прави погрешки, отколкото да не работи и да не греши. Който прави погрешки, може и да ги изправя. Който мрази, може и да обича; който прави зло, може да прави и добро." (Беинса Дуно) 
В последните над двадесет години от живота си, съм имал прекрасни опитности, благодарение на йога практиките, но и много съм патил от тях, както загатвам по-горе в текста. Никак не са безобидни! 

За дишанията: вдишването и задържането на дъха "горе" активират симпатикуса, борба/ бягство механизма, повишават сърдечния ритъм и кръвното налягане, оттеглянето на кръвта от крайниците и фокусирането и в големите мускулни групи и мозъка, мозъчните вълни имат склонност да варират между алфа и гама, основно в бета. Издишването и задържането на дъха "долу" активират парасимпатикуса, релаксацията, забавя се сърдечният ритъм, кръвното налягане се нормализира и спада, кръвта се разпределя равномерно и стига и до периферията на тялото, мозъчните вълни варират между бета и тета, с преобладаване в алфа ритъма. Когато човек иска да се успокои, фокусът е в забавено, плавно и меко дишане, с по-продължително от вдишването издишване и задържане без дъх. Дишане, което преминава в медитативно, фино, почти спряло. Когато човек иска да се активира, да повиши притока на кръв, налягане и енергия към мозъка, по-интензивното дишане, с фокус в по-продължително вдишване и задържане на дъха "горе" способства за това.  

Дишанията на Учителя твърде приличат на йога ритмите в много отношения. Това, което обаче е различно, е че няма задържане "долу", без въздух, както и че няма интензивни, много бързи дишания. Така той смекчава пранаяма, отнема крайностите.  

Като се казва, че йога може да бъде опасна, коя йога обаче се има предвид? Защото ако кажем само "йога", това би било огромно свръхобобщение. Дали примерно е опасна карма йога - йога на фокусираната работа, превърната в молитва и медитация? Та това е процес, типичен за коя да е система за психодуховно усъвършенстване. Обаче действително някои от йога подходите, основно тези, работещи отдолу-нагоре*, които силно могат да навредят, ако са правени грубо и без наставник. Споменах за сексуалните практики - с тях човек наистина може да "поопържи" мозъка си - имат директно въздействие върху мозъчната химия, по-силно от приема на кокаин... Направления в йога, работещи основно отдолу-нагоре, тоест разчитащи силно на техника, психотелесност (а не психодуховност) и механика, са кундалини, хатха, тантра. Дишанията, работата с енергия, телесните позиции, заключвания и менталното фокусиране в соматични и психофизиологични части и процеси въобще не са безобидни, когато практиката е упорита и се отиде отвъд едната гимнастика...  

От друга страна, йога системите, които работят от горе на долу (от духа към ума и тялото), са далеч по-интуитивни и естествени. Това са примерно раджа, бхакти, будистката (тибетска) медитативна йога. Но и тук, макар че рискът от самонавреждане да е по-малък, съвсем не е изключен и отново нуждата от компетентен преподавател е желателна. На запад обаче далеч невинаги имаме физически такъв. Остава водачът на духа и връзката с Учителя и Бога. Както и много риск, проби и грешки... 
..............
* Отдолу нагоре - в случая, процес, при който се тръгва от тялото, което повлиява на психиката и евентуално, се стига до хармонизиране с трансперсоналните, духовни нива.

Има и още нещо, извън горните ми разсъждения. Учителят казва, че сега са различни времена и методите могат да бъдат други. И е така. Цялата планета вибрира в по-бърза честота, енергията е далеч по-сгъстена, времето е някакси ускорено... В такъв дух на размисли, може би молитвата и медитацията, с модерирани и меки практики, както са дадени в учението на великия Учител Беинса Дуно, са напълно достатъчни. Особено ако са правени на фона на нравственост, духовен морал и чистота, братство и смирение, присъстващи във всяка дума на Учителя! Да, първите две степени в йога (Яма и Нияма) също би трябвало да са фокусирани в това, но някакси са подминавани. Докато в учението на Братството нравствената чистота е основен фокус! 

Тази тема ме вълнува и поради личен интерес в тази област, но и поради факта, че съвременната психотерапия черпи с пълни шепи от духовните учения: психо - философия и смисъл, молитва, медитация, релаксация, дишане, психотелесни опити и работа с енергията, хипнотични и нлп визуализации, почерпени от будистките практики, раджа йога и т.н.  

Поклон пред Учителя! 

Орлин Баев



Няма коментари:

Публикуване на коментар

Здравейте, приятели! В случай, че желаете да ми зададете въпрос и очаквате отговор, моля пишете ми тук в коментарите!