Беинса Дуно - Учителят |
" Страхът е
причина за големи злини в живота. Има два вида страх: външен и вътрешен.
Външно
човек може да се страхува от хора, от животни, от тайнствени неща, но този
страх не причинява толкова злини и страдания на хората, колкото вътрешният
страх.
За пример, някой
е богат, страхува се, че утре може да осиромашее. Някой е здрав, страхува се,
че може да се разболее. Някой е добър, страхува се, че може да изгуби добрината
си, да стане лош. Някой е учен, страхува се да не изгуби знанието си, да стане
невежа. Този е неестественият страх, от който хората трябва да се освободят.
Мнозина намират като основа на този страх – страхът от Бога. Човек не трябва да
се страхува от Онзи, Който го е създал. Достатъчно е да свържете мисълта си с
Божията, за да изчезне всякакъв страх от вас.
Според мене, като
основа на вътрешния страх в човека седи желанието му да се удоволствува в
живота. Човек се страхува да не осиромашее и да няма, какво да яде и да пие.
Той се страхува да не изгуби здравето си, да не може да използува живота с
всички негови удоволствия. Той се страхува да не стане лош, за да не изгуби
доброто мнение и разположение на хората."
Беинса Дуно
"С человечески езици" 1935 г.
Учителят.
Великият Учител на любящата мъдрост, Беинса Дуно. Поклон пред Учителя!
Има нормален
страх и страхуване. Нормално е човек да го е страх от огъня, от височини, от
външни фактори. С мярка, страхът е полезен – при нивото на съзнание, в което
живее съвременният човек, страхът е нормален механизъм, спомен за болката е.
Спомен, тлаксащ към оцеляване, развитие и промяна.
Ще дойдат времена, когато
човекът ще живее изцяло без страх. На негово място ще бъде любовта, духовният
разум, мъдростта. Засега обаче, човекът е в забавачницата на живота – едва прохожда,
пада, става, греши, напипва пътя си, невротизира се или като лошо дете,
садистично и егоцентрично унищожава всичко по пътя си...
Ирационалният,
невротичният вътрешен страх – когато човек дебилно бяга от уроците му, е злина,
изпиваща силите, отнемаща огромна част от потенциала, смисъла и радостта му.
Когато обаче се вслуша в посланията му по характерова хармонизация, вътрешният
невротичен страх се трансформира от мъчител, в благодетел.
Благодетел, който
чрез телесните си и психични симптоми пряко води към характеровите дисбаланси и
преработката им до адаптивни, акордирани с ритъма на целокупния живот. Хипохондрикът
се научава да се доверява на Бога, тялото, съдбата и Себе си. Социално
тревожният усвоява здравото себезаявяване, като външно социална проява на
вътрешното му, смирено прегръщане на страха му от отхвърляне. Обсесивно
конпулсивният опознава работата на ума си, превръща се в себевладеещ се
медитатор. Паникьорът обиква плачещата отвътре му самотна изоставеност, на
мястото на която заживява самостойна обич, единна с тази на Живота.
Генерализирано тревожният допуска загубата на невротичния си свръхконтрол, за
да се понесе с приемащо доверие в потока на сърцатостта си, която вдъхновено
заявява в живота си. На зависимия му се налага да се разбере, да ползва
въображението и молитвено/ медитативно да се освободи сливайки свободната си
воля с волята на Бога.
Такъв
психотерапевтичен процес представлява целият човешки живот, в който най-добрият
психотерапевт, синхроничната неслучайност на житейската мъдрост, постоянно се
стреми да ни синхронира с пулса на любовта.
В защитената
среда на психотерапевтичния кабинет, се ползват аналитични, когнитивни,
поведенчески, психотелесни, психоенергийни, хипнотични и др. похвати. Необходимо,
но недостатъчно условие са при 50-на процента от случаите. При едни около 30
други процента обаче, при всички взаимни старания, усилията „удрят на камък“,
докато не се прибави невидимия, диалектичен елемент на по-високата, синтетична
визия на любовта. А тя е другото име на Бога... Когато и при споменатите 50%
имплицитно и ненатрапливо се добави този вълшебен елемент, към необходимите
условия на терапевтичните годности, познания и умения, се присъединява магията
на любящата благост, в чийто контекст ползваните прийоми сработват с пъти и
пъти по-резултатно.
Както казва
Учителят Беинса Дуно: „Достатъчно е да свържете мисълта си с Божията, за да
изчезне всякакъв страх от вас.“.
...
Винаги съм се
учудвал на призивите за страх от Бога. За мен това е странно, или в най-добрия
случай, начало на началото на свързването и единението с великолепието на
безкрая. Не страх, а любящо единство с Бога, е зрялата позиция на Човека, поел
отговрност чрез свободната си воля, едно с тази на Бога. Защото човек без Бог е
невеж и жесток примат, нежели същностното величие, което реално е.
...
Орлин Баев,
естествен психотерапевт
Прекрасно казано! Радвам се, че млади хора като Вас следват философското учение на Учителя. Любовта има ли я - ще тръгне България напред!
ОтговорИзтриванеБлагодаря Ви, така е! Това учение е ключово за страната ни, а предаването му и в световен мащаб.
Изтриване