Страници

сряда, 25 май 2022 г.

ДЕМИТОЛОГИЗИРАНЕ на ХИПНОЗАТА

Редовете по-долу са отзвук от прочитането на това научно изследване - Remythification of Hypnosis



 The Need for Remythification
 Joseph Meyerson

 


Някои популярни митове за хипнотерапията:

Ще ме завладее, това е опасно, ще ми промие мозъка, ще остана постоянно в хипноза, ще бъда подвластна на командите му, ще стана зависима, ще бъда кукла на конци, ще правя неща ротив волята си, ще си спомня всичко ярко и точно като в онзи филм, той хипнотерапевтът притежава специални сили и затова хипнотизира, филмите точно показват какво е това хипноза, истинската хипноза е като в тези филми, в тази страна няма такива истински хипнотисти, но в другите има, аз не мога да бъда в хипноза, защото постоянно контролирам, не можеш да ме хипнотизираш, защото съм в контрол над себе си и няма да ти се дам, аз съм неподвластен на такива неща, хипнозата е сън, а аз бях будна, аз предпочитам водената визуализация/ йога нидра/ релаксацията и медитацията, но не и хипнозата – тя е нещо различно и много съмнително, аз обичам водената молитва, но не и хипнозата, защото не е от канона на правата вяра...

...

 

Лечебно-смислов потенциал на хипнотерапията

Хипноза и хипнотерапия е имало винаги. От гледането на огъня, анимиращото трансово възприятие на света и упование при пещерните хора, през шаманските и жреческите прийоми, религиозните свещенически процедури, ритуали, молитвена литургия, проповеди и песнопения, медитативната, майндфул и съзерцателна практика, до съвременното научно обосновано (психологично, социопсихично и неврологично) ползване на клиничната хипноза и хипнотерапия в медицината и основаната на доказателства психотерапия. Всъщност в съвремието, хипнотерапията ведно с поведенческо-когнитивната терапия, води класацията всред терапевтичните методи в стъпването на научни изследвания и обосновка.

Самото хипнотично/ трансово състояние е дълбоко свързано с прекогнитивни и метакогнитивни процеси, еволюционно свързани както с фило и онтогенезата на човешкото групово и индивидуално съзнание, така и с бъдещето на човешката еволюция (свръхсъзнателност, психодуховен потенциал). Хипнотичният транс има достъп до прекогнитивното ниво, в което се процесират невротичните маладаптивни съдържания, както и до метакогнитивния потенциал на едно разширено съзнание, което в смиреното стихване на обичайния дифолт моуд нетуърк, „спуска“ ресурс от присъствие на духа и разумно, сърцато доверие, с които реструктурирането на тревожните характерови динамики се случва с много по-голяма лекота в сравнение с класическите терапевтични методи. При това съзнанието не се губи, нито заспива в несъзнателност, а стихва в разширение, през което се проявява наречи го присъствие на духа или мозъчен потенциал, имащ ресурса да преструктурира невротичността – защото достъпът до нея в хипнотичното състояние е директен.

 

Как разбиваме или заобикаляме влиянието на заблудите около хипнозата?

 

Научно демитологизиране и демистифициране

От позицията на научната психология, когнитивната наука и неврологията, разясняваме естественоста на хипнотичното състояние, контрола на човека над него, невъзможността за манипулация поради моралния буфер (суперего цензура), поради който при противоречащо му водене човекът или заспива дълбоко, или излиза от хипноза. Обясняваме, че всяка хипноза е всъщност автохипноза и терапевтът е трениран да помага на самопомагането, а не да задоволява филмови клишета, че водим към автономност, нежели към зависимост. Насочваме към невро изследвания на хипнозата и т.н.

Въпросът е, че научното разбиване на митовете около хипнотерапията работи, при това само донякъде, при по-научно мислещите и четящи наука клиенти. При тези, които са далеч от науката отново има стойност, но предимно през доверието на клиента към терапевта. Донякъде, защото на психотерапия се отива за решение на невротични казуси, процесната динамика на които се случва на същото прекогнитивно ниво, на което и митичността/ анимирането и приказността на хипнозата. Както се казва, „В окопите (в случая на неврозата) няма атеисти!“, а когнитивната наука на религията отдавна проследи, че и в най-скептичният и рационален учен присъства базисен религиозен/ духовен психичен режим.

 

Преименуване

Когато вместо думата хипноза, така пропита с „холивудска боза“ 😊, ползваме „водена визуализация“, или представим практиката като „представи си...“, „да направим една релаксация“, „да потънем в йога нидра“, „да влезем в молитва“, „влез в тази дихателна работа“, „хайде малко психотелесна практика“, „спомни си ...със затворени очи“, „едно отпускане“, „автогенен тренинг“, „една медитация“ – когато така представим хипнозата преименувано, процесът е изцяло същият, но съпротивите, идващи от наситената със заблуди дума, се заобикалят.

Когато в терапията не стигнем до реално утилизиране митовете около хипнозата, понякога се случват забавни ситуации. След доста сесии успешна работа по състоянието и характеровото преобразуване, след многократно и качествено ползване на хипнотичния транс, представян с горните преименувания, човекът пита: „Много добре се чувствам, а след тези водени релаксации направо съм зареден и рестартиран. Обаче, кога ще правим хипноза? Гледах в един филм...“ 😊


 

Как действително ефективно се справяме с митовете, витаещи около хипнотерапията?! Утилизиране!

Митовете едновременно създават привлекателно-мистичен ореол около хипнозата, което в колективното досъзнавано (между несъзнаваното и съзнаваното) я представя в предразсъдъчно обаятелна светлина, както и вредят на реалния хипнотерапевтичен процес с опасенията и нереалните очаквания, които носят.

Самият трансов процес обаче процесира едновременно в подсъзнателния ирационално-митичен спектър на възприятието и в този на метакогнитивния потенциал. В този досег с вродената на човека митичност и магическо мислене, на което процесно ниво се случва и неврозата, в хипноза човек запазва съзнателната си скептика подобно на пътешественик, потопил се в приказен свят. Достъпът до личния мит и приказка на човека дава възможност и за здравото им преобразуване в пътеката на вътрешния герой. С тези разсъждения навеждам читателя на мисълта, че в хипнотерапията по-добрият подход е не оборване пряко митовете около нея, а мекото им утилизиране.


Например:

-         Хипнозата се води само от много специални хора със свръхспособности!

-         Така е, затова чувстваш любовта ми, а тя е най-великата сила!

...

-         Ще стана зависима от хипнозата и от теб.  

-         Да, добре е да бъдеш зависима от самообладанието си, което сега все повече чувстваш, докато работиш по независимостта и смисъла си.

...

-         Никой не може да ме хипнотизира, не вярвам в това.

-         Всъщност аз не хипнотизирам никого, а всяка хипноза е самохипноза, в която осъзнато работиш по хармонизиране на характера си – нещо, към което това тревожно състояние вече те води.

...

-         Аз не мога да вляза в хипноза!

-         Ти отдавна си в хипнозата на сраховете си, а хипнозата, която ти помагам да практикуваш тук, те дехипнотизира, за да живееш свободно и силно.

...

-         Страх ме е , че с тази хипноза ще ми наложиш волята си!

-         Да, добре е сега в това осъзнаване проекцията на страха ти от нараняване в мен, да го прегърнеш в преживяването, че любовта от която имаш нужда, обгръща и освобождава живота ти.

...

-         Хипнозата е сън, а аз бях будна и съзнавах през цялото време.

-         Да, сън, в който си будна и осъзната през цялото време. Напълно осъзната, с разширено съзнание, в което потъването навътре в съня дава достъп до потенциала ти.

...

-         Сега ще ме вкараш в дълбок транс и после няма да помня нищо.

-         Да, ще помогна на желанието ти да присъстваш в потенциала си, за да работиш по себе си, докато си максимално съзнателна.

...

-         Страх ме е, че сега ще приспиш съзнанието ми и ще правиш с мен каквото си искаш!

-         Докато сега разширяваш съзнанието си и си напълно будна в съня, можем да поработим по страховете ти от загубата на контрола и тези още по-дълбоките...

...

-         Четох в една фейс група, че има риск да не се събудя или направо да умра след хипнозата.

-         Толкова е хубаво да прегърнеш смъртта, за да живееш истински сега, докато си все по-будна за здравите модели на смисъла.

...

-         Да де, но нали науката не приема хипнозата?!

-         Да, вероятно преди 100 години, да, а понастоящем е обстойно изследван и високо уважаван метод – ще те насоча към буквално стотици научни изслевания.

...

-         Само глупавите и волево слабите са хипнабилни!

-         Ти самият си интелигентен човек със силна воля и чудесно си помагаш с хипноза, а моят опит и научните изследвания твърдят, че само умните са благословени да ползват дара на хипнозата.


Към статии за естествената хипноза и хипнотерапия в блога ми (клик).

...

Орлин Баев

 

 

 

 

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Здравейте, приятели! В случай, че желаете да ми зададете въпрос и очаквате отговор, моля пишете ми тук в коментарите!