За трети път участвах в медитативен ритрийт. Този път като служещ. Какво е това? Мих чиниите, рязах лука, чистих пода, хвърлях боклука и медитирах. В кухнята служехме 7 човека, а още двама в хотелската част. Много искрени и отдадени хора, чисти и предани на идеята. А аз обичам да служа, да се отдам безкористно на кауза.
Служене
Медитацията – този път ми се събираха 5-6 часа на ден. Беше
дори по-силно от другите пъти. Защото служех. А това е досег с Дхарма и
преданоотдаване на безкрая. Дивидентите на спечелените заслуги са осезаеми, „с
нож да ги режеш“ – макар че не те са важните разбира се, а самото служене на
великата мистерия. Ценно е и, че като служещ можеш да говориш, което е последвано
от медитация и след нея, обратно служене с благородна реч – така много пъти на
ден. А това създава един плавен преход – пренася медитацията в бита, както и от
рутинните дейности с лекота умение за бързо потапяне в дълбок медитативен
транс, фокусиране и медитативна приземена, отелесена практика. Докато служиш,
си освен в кухнята с манджите, в кухнята на нещата – срещаш се с искреността на
основните в България движещи школата фигури, с гостуващия учител. Този път беше
учителка – немкинята Хайке. Жена с огромен медитативен опит, струяща от нея
приемаща мекота и благост, устойчива вътрешна стабилност. Служещите всеки ден
имахме оперативки с нея, както и винаги можехме да общуваме свободно. Допирът до
такъв майстор е силно преживяване освен в разговора, в общата медитативна
тишина. В залата служещите седят плътно до учителя...
Преживелищна когнитивна невро визия за медитацията
Чисто неврофизиологично и когнитивно, силно се успокоява
нервната система, активира се парасимпатикусът и балансът между него и
симпатикуса, мозъкът дренира вредните си белтъци и процесира успоредно-паралелно
дотогава дремещи асоциативни зони, паметта става мощна и услужлива, вниманието
устойчиво, метакогницията висока и прозираща връзки и процеси. Случва се
допаминов детокс. Удържането на масирани количества скука при сензорната
медитативна депривация събужда неподозирани творчески нива и прозрения. Дори само
за един 10-12 дневен ритрийт, човек ясно, като на длан вижда живота и сверява „часовника“,
посоките и целите си. Развива се едно смирено, смълчано присъствие в мига,
искрена благодарност, оценяване и доволство при срещата с иначе незабелязвани
ежедневности – погледът на птичка, полюшването на листо, слънчев лъч водят до
благ екстаз, виждащ реалните чудеса, от които сме заливани постоянно.
Този път, може би именно поради по-балансирания режим на
служещ, медитацията ми бе по-дълбока, трансовото оттегляне (прятяхара)
по-естествено, смълчаният фокус се случваше с лекота, а техниката на випашяна
(прозиране) проникновена.
Техниката
Смълчаното, смирено съсредоточаване и свободното небе на
безмълвната тишина
Първо, съсредоточаването, водещо до абсорбцията на самадхи.
Примерно в дишането. Поне като старт. Аз лично никога не съм ползвал дишането
като обект – не е моето нещо (не е препоръчителен обект и при натрапливости – с
лекота се превръща в част от тях). Винаги е било шунята. Празнота или нищо за
ума, но преливане от присъствие на духа, между тази и другата мисъл. Анатман –
едно его стихване, при което личностовата отделеност е прозирана като налична,
но твърде относителна.
Стартово, ако въобще се мине през дъха, мен лично „ме дърпа“
в основата на носа, в междувеждието. Лек натиск там – не физически, а от самото
фокусиране. При по-интензивно такова, се появява пулсираща светлинка, вероятно
от стимулацията на зрителната хиазма. Което не съм обаче забелязал да има кой
знае какво значение, освен че е ефектно за начинаещия.
Постепенно натискът става по-фин, пренася се от
междувеждието, във вътрепсихичното пространство, в самото ментално фокусиране.
Може да има трилиони обекти на фокусиране, но при това пренасяне, садхакът
(практикуващият) преживелищно реализира самото ядро на съсредоточаването. А то
е отново в междумислието. Но тихо, релаксирано. Никакви напъни, а спокойно,
смълчано и пълно със смирено доверие пребиваване във вътрешна безобектна центрираност.
Свещена простота. Огромно е облекчението при тази смирена
свещеност на еднонасочеността. Отпада всяка суета, илюзиите се разпадат, брилянтната
простота и кристална яснота стават факт. Същият ум. Но, налягането на интензивното
съсредоточаване преобразува графитната кристална решетка на маймунестия ум в
диаманта на самообладания разум.
При възнамеряване, такава практика може да прерастне в пълно разпадане на обичайния мисловен поток (читта вридха ниродхи, както прича бай Патанджали) - самадхи. Това е полезен опит, но е само стъпка, а не самоцел. След малко повечко практика медитиращият осъзнава, че е нормално възникването на мисловни съдържания. Подобно на облачета в небето, свещената яснота на слънчевото присъствие на духа и ясното свободно небе/ пространство спокойно оставят тези когнитивно-афективни облачета да преминават и отминават непривързано. Все пак, човек може да ги последва, преработи с психотерапевтична техника когато реши (при невротични или характеропатни наличности такава преработка е задължителна, иначе медитацията се превръща в безплодно буксуване, в част от изтласкване на нерешености и байпасната псевдодуховност), да потъне по-дълбоко в съсредоточената абсорбция до изчезването им, или отново спокойно да поработи емоционално обагрената енергия в основата им, разтваряща се в широкото медитативно присъствие до спокоен вибрантен поток.
Това широко присъствие е самата
медитация – безмълвието. Не може много да се каже за него освен през метафора,
поезия, символи. Може да се преживява обаче.
Оттеглянето/ пратяхара
Ще го опиша както го преживявам. Сядаш за медитация, след
няколко по-дълбоки вдишвания и издишвания, застиваш. Влизаш в една вътрешна
стаичка от транс. Дъхът става много тих, тялото напълно неподвижно и все
по-отпуснато, натежало, стихнало. Мозъкът се оттегля в по-бавните си сънни
вълни, като същевременно си спокойно съсредоточен, на ЕЕГ честотната лента се наблюдават
и тези творческите, високо херцови гама вълни, характерни за интензивния
творески фокус – паралелно едновременно с тета вълните.
Като свещено притихване, като дълбоко преклонено застиване
пред великата мистерия на живота е медитативното оттегляне. Оттегляне на какво –
на сетивата, на вниманието, на възприятието навътре. Вътрепребиваване.
Пратяхара е основа за практически случващата се медитация. Развива мощна
метакогниция/ самосъзнателна себерефлексия, при която умът, емоциите,
чувствата, усещанията и динамиките им стават ясно и конкретно наблюдавана реалност
- сцена пред взора на себепознаващия се медитатор.
При оттеглянето възприятието за време се променя – сякаш отделеният
примерно час за медитация, минава някакси неусетно или поне по-леко.
Благуване/ бхакти
Ако оттеглянето е основата на медитативното стебло, то
благуването е корените. Какво е? Събудената способност за любов е. С всичките ѝ
деривати от благодарност, прошка, доволство, тиха радост, оценяване мига и „малките
неща“, които не са неща, а хора, чувстващи същества, взаимоотношенчески процеси
на мъдра взаимност и общностно единство...
Медитация без събудено обичащо сърце, е дърво без корен.
Като мъж без жена, застинал в казармената си сухота. Муза за целия медитативен
процес е благуването/ бхакти. На изток делят пътя на любовта от този на
мъдростта. Бхакти от Гяна марга, жената от мъжа. Няма такова деление в естеството
на нещата, каквито са. Напротив, винаги са били единни. Няма мъдрост без любов.
А любовта без мъдростта с лекота се превръща във фанатизъм.
В естествената йога/ медитация, благуването е важно. Горивото
на любовта подхранва, вдъхновява медитативния процес. В медитацията се налага
поемането на стабилни нива от скука. Изследванията на когнитивната невронаука
показват, че това е събуждащ дълбока съзидателност процес. Когато смълчаното
безмълвие разтвори обичайните защитни механизми, дисоцииращи съзнанието от травматични
характерови процеси и маладаптивно болезнени базисни вярвания, тишината започва
да трансформира, нормализира и ги акордира. Но, това не е лек процес. Когато е
вдъхновяван от любовта, се превръща в спокойно поносим и багословен от нея път.
...
Отбелязване: Докато пишех горните редове, в даден момент осъзнах, че
излизам от рамките на конкретната, предлагаща дадения ритрийт организация и опита в нея и
описвам собствените си преживявания от 33 годишен (към момента, 2021-ва год.) медитативен
опит. Опит, който канализирам в школата по естествена психотерапия, част от
която е естествената йога/ медитация.
Благодаря! Благодаря на Дхарма! Благодаря на организаторите
на поредния випашяна ритрийт. Благодаря на чудесните колеги-служещи и на отдадените
на процеса участници! Благодаря на Бога! Да бъде волята Му!
Връзка към статия с описанието на първото ми випасана
оттегляне: Прозиране-Випассана.
Статии, свързани с медитативния ми опит и йога:
За естествената
йога/ медитация накратко
Естествената
йога на любовта, мъдростта и истината
Дзогчен и
махамудра – естествена медитация
За естествената
йога/ медитация с простички слова
Знам, че не
знам... (Кена Упанишад)
Катха Упанишад –
естествена психотерапевтична диалектика
Катха Упанишад –
пътят на Йога
Шветашватара
Упанишад – величието на Йога
Иша Упанишад –
пътят на Човека
Мундака Упанишад
- освобождение
Йога и здраве –
автентична Йога и хатха йога
Хипноза, нлп,
медитация, йога и осъзнато сънуване
Мозъчни вълни –
внимание и медитация
Бодхичита –
благородна мъдрост
Духовност в
чудото на всеки ежедневен миг
Учителят Беинса
Дуно за опасностите при практикуване на йога
...
Орлин Баев, естествен психотерапевт и йога/ медитация водещ
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Здравейте, приятели! В случай, че желаете да ми зададете въпрос и очаквате отговор, моля пишете ми тук в коментарите!